Debata „Streaming, YouTube, VOD - artysta w gąszczu cyfrowej rzeczywistości”

KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY

/ Działamy

Debata „Streaming, YouTube, VOD - artysta w gąszczu cyfrowej rzeczywistości”

Debata „Streaming, YouTube, VOD - artysta w gąszczu cyfrowej rzeczywistości”

06.06.16

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że Internet to główny nośnik kultury, także muzycznej. Jest to jednak wciąż rzeczywistość nieskoordynowana, w której trudno jest pogodzić interesy wszystkich stron. Stąd też pojawiające się pytania o przyszłość rynku muzycznego, korzyści i zagrożenia dla twórców oraz ich rolę w tworzeniu cyfrowej rzeczywistości. Spróbowaliśmy poszukać na nie odpowiedzi podczas Debaty Legalnej Kultury na 53. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej Opole 2016.

W ciągu ostatniego roku internauci na całym świecie odsłuchali i obejrzeli w sumie 317 miliardów piosenek. W 2014 roku liczba ta wynosiła „zaledwie” 164.5 mld. Globalny rynek osiągnął przełomowy moment, w którym sprzedaż muzyki cyfrowej stała się głównym źródłem przychodów i po raz pierwszy w historii przewyższyła sprzedaż nośników fizycznych. Obecnie konsumenci korzystają z muzyki na rekordowym poziomie, ale ta eksplozja zainteresowania muzyką nie przekłada się na adekwatne wynagrodzenie dla artystów. Problemem jest „różnica wartości”, która zaburza proporcje honorariów – wynika z opublikowanego wiosną raportu Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego.

W Polsce większość rynku muzycznego stanowi sprzedaż nośników fizycznych (76,5%), jednak względem zeszłego roku odnotowano niewielki spadek. Tymczasem, sprzedaż nośników cyfrowych nieustająco rośnie. Największą popularnością cieszy się streaming, który stanowi około 73% rynku muzyki cyfrowej.

W debacie, która miała miejsce 4 czerwca w Muzeum Polskiej Piosenki wzięli udział: Maciej Stanecki - wiceprezes Telewizji Polskiej, Krzysztof Lewandowski - Dyrektor Generalny ZAiKS, Marek Hojda - wiceprezes ZAiKS, wokalistki: Dominika Barabas, Marcelina, Marta Zalewska, Kinga Jakubowska - prezes Fundacji Legalna Kultura, Kajetan Balcer - specjalista ds. PR w wytwórni MaxFloRec oraz mec. Albert Stawiszyński - radca prawny, specjalista z zakresu prawa własności intelektualnej.






Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura



Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Artykuł powstał w ramach projektu

  

 

Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura

Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office

 



Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!