KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY
/ Działamy
Niekulturalny świat dostaje drugą szansę
05.10.18
Przegląd zwycięskich filmów w Konkursie na spot Legalnej Kultury
Wizja alternatywnego świata bez twórców, śląska mozaika, dekalog legalności i parodia kina gangsterskiego - w taki sposób można opowiadać o uczciwości w kulturze! Na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni rozstrzygnęliśmy Konkurs na spot Legalnej Kultury. W tym roku nadesłane prace były nadzwyczaj ciekawe i różnorodne, zobaczcie nagrodzone filmy i rozmowy z ich twórcami.
Jury po obejrzeniu kilkudziesięciu spotów podkreśliło wysoki poziom techniczny, innowacyjność, odwagę i bezkompromisowość wyróżnionych w ścisłym finale spotów.
Zdecydowaliśmy, że wszystkie prace biorące udział w konkursie będą emitowane jako oficjalne spoty Legalnej Kultury w ramach programów edukacyjnych, w czasie festiwali filmowych i innych wydarzeń kulturalnych oraz na stronach i w serwisach społecznościowych Legalnej Kultury.
Pierwsze miejsce zajął film Michała Radziejewskiego "Niekulturalny świat". To film, który nie pozostawia widza obojętnym, ukazując przerażającą wizję współczesności wypranej z kultury, dostępu do źródeł natchnienia, emocji, czy wręcz podmiotowości. "Inspiracją do spotu był horror "The Ring" – mówi twórca zwycięskiego spotu.
Druga nagroda trafiła do Pauliny Masternak i Sebastiana Królaka za animowany film "O mojej muter", który odwołuje się do internetowych memów i wykorzystuje etnolekt śląski. Twórcy patrzą na kulturę w całym jej spektrum - od poważnej po popularną. Dostęp do kultury to tutaj źródło życiodajnej siły i wolności.
Trzecie miejsce zajęły prace, które wchodzą ze sobą w dialog. "Druga szansa" to parodia filmu gangsterskiego. Film dowodzi, że o sprawach istotnych można mówić z przymrużeniem oka i korzystając z konwencji kina gatunkowego. Przystępność nie jest wadą, a każdy z nas zasługuje na drugą szansę.
W filmie "Legalog" dziewczynka-kapłanka odczytuje nowy kodeks postępowania z kulturą. Warto jej wysłuchać i zastanowić się nad swoim postępowaniem jako użytkownika kultury i współczesności, aby móc się nią cieszyć.
Jury konkursu dodatkowo przyznało dwa wyróżnienia. Otrzymały je filmy: "Papier" Jakuba Kurzyńskiego i Patrycji Bodzek oraz "W trosce o kulturę" Marty Pomykaj i Macieja Jamiołkowskiego.
Spot można było zrealizować przy użyciu kamery, telefonu komórkowego, przygotowując animację. Liczyła się kreatywność, umiejętność dotarcia z przekazem do odbiorcy i skłonienia go do refleksji. Spoty, mające charakter dzieła autorskiego, mogły zgłaszać osoby fizyczne lub prawne, a także zespoły twórców (udział w konkursie mogli wziąć nie tylko profesjonalni twórcy). Wszystkie materiały wykorzystane w spocie - muzyka, filmy, zdjęcia, książki, ilustracje, gry i inne - musiały pochodzić z legalnych źródeł, nie mogły naruszać praw autorskich i dóbr osobistych osób trzecich. Ograniczeniem w tworzeniu spotu był tylko czas - spot mógł trwać maksymalnie jedną minutę. Wbrew pozorom to bardzo dużo. Tyle trwał film braci Lumière "Wyjście robotników z fabryki", od którego w 1895 roku zaczęła się historia kina.
Konkurs realizowany w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office
- Kampania społeczna i projekty
- Misja
- Wesprzyj naszą misję
- LK w pytaniach i odpowiedziach
- W czerni kina
- Projekt Kultura Na Widoku
- Projekt Otwarte Drzwi Do Kultury
- Projekt Ja w internecie