Wpisz e-mail


Rozmowy

O pracy twórczej, rzemiośle i artystycznych zmaganiach. O rozterkach w kulturze i jej losach w sieci, rozmawiamy z twórcami kultury.

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

(S)prawnie mówiąc!

(S)prawnie mówiąc!

W świecie zdominowanym przez popkulturę codziennie dryfujemy po oceanie prawniczych pułapek. Nie trzeba być Spielbergiem czy Madonną, wystarczy nagrać coś komórką i wrzucić do sieci. Albo korzystać z Internetu, szukając tam muzyki, literatury czy kina. Robi to każdy z nas! Wszyscy zachwyciliśmy się modą na uważne życie. Czy przyszedł czas na modę na uważność w dziedzinie prawa? Rozmawiamy o tym z Igą Bałos, doktor nauk prawnych, ekspertem prawa autorskiego, autorką fascynującej książki „Prawo dla filmowców”, którą wydało Wydawnictwo Filmowe Wojciech Marzec i którą przeczytają z wypiekami na twarzy również widzowie.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Get free! Z szybkością światła...

Get free! Z szybkością światła...

Jego życie to od dwóch lat nieustająca trasa koncertowa. Jesienią zagrał ponad 30 koncertów w siedmiu krajach, przejechał pół Europy i podbił Japonię. A na dokładkę wydał album „Chaos Pełen Idei”, na którym połączył elektryzującą muzykę swojego kwintetu z przebojami towarzyszącymi mu nawet od dziecka. Z Wojtkiem Mazolewskim rozmawiamy o tym, jak sprawić, by zespół stał się samoistnym organizmem i odskoczniach od jazzu i rock'n'rolla.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Prawdy nie da się uchwycić

Prawdy nie da się uchwycić

Stawia kamerę tam, gdzie pozornie nie wolno, często na niezbadanej ziemi niczyjej, otwierając w ten sposób nowe pola tematów i nieznane przestrzenie w gatunku, jakim jest film dokumentalny. O zawiłościach relacji międzyludzkich, przełamywaniu barier w pokazywaniu trudnych, osobistych spraw i szczerości jako części filmowego warsztatu rozmawiamy z Pawłem Łozińskim.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Na planie każdy jest równie ważny

Na planie każdy jest równie ważny

…Tego nauczył mnie Andrzej Wajda – mówi Bronia Zamachowska, która zadebiutowała w ostatnim filmie Mistrza „Powidoki”. "O niej się szybko dowiecie. Bardzo jestem szczęśliwy, że dałaś temu filmowi cały talent rodziny Zamachowskich" - powiedział o niej Andrzej Wajda podczas uroczystej prapremiery filmu na Festiwalu w Gdyni. Z filmową Niką Strzemińską rozmawiamy o dorastaniu w rodzinie aktorskiej, pokonywaniu tremy i pracy u boku Bogusława Lindy.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Choć często w życiu błądzimy, nie lubimy tego przyznawać

Choć często w życiu błądzimy, nie lubimy tego przyznawać

Ma 36 lat, trzy wyreżyserowane filmy i Srebrnego Lwa za scenariusz "Zjednoczonych Stanów Miłości", którego otrzymał na tegorocznym Berlinale. Z nominowanym do Europejskich Nagród Filmowych Tomaszem Wasilewskim rozmawiamy o pisaniu jako procesie budowania filmowego świata. 

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Najzwyklejsza wymiana: dobro za dobro

Najzwyklejsza wymiana: dobro za dobro

Dariusz Szlagor, w środowisku miłośników hip hopu znany jako Vixen, właśnie pobił swój osobisty rekord wskakując z najnowszym albumem na 14. miejsce OLISu. Poza dominującym na płycie rapem, "Vixtorię" urozmaicają rockowe riffy i gitarowe solówki, gdzieś tuż obok historii naiwnego zakochańca zbudowanej na bluesowym podkładzie.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Najbardziej wyzwolona ze wszystkich

Najbardziej wyzwolona ze wszystkich

Ma w sobie niesamowitą energię, dla której co rusz szuka ujścia w kinie lub na scenie. Udaje jej się bowiem łączyć profesję reżyserki z byciem wokalistką i liderką własnej jazzowej formacji. Zarówno w muzyce, jak i w filmie nieustająco szuka złotego środka pozwalającego dotrzeć z ambitną treścią do szerokiej publiczności. Rozmawiamy z reżyserką "Sztuki kochania" Marią Sadowską.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Stres to oznaka największego profesjonalizmu

Stres to oznaka największego profesjonalizmu

Kusząca femme fatale z "Różyczki", obarczona wojenną traumą Janina z "W ukryciu"... Magdalena Boczarska słynie z wyrazistych kreacji aktorskich. Teraz powraca na ekrany w roli Michaliny Wisłockiej - słynnej seksuolog, którą przeciwnicy nazywali gorszycielką PRL-u. Z aktorką rozmawiamy o miłości, prawach kobiet oraz tajemnicach aktorstwa i... alkowy.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Natlenić film...

Natlenić film...

Pochodzi z rodziny zakorzenionej w kinie od pięciu pokoleń. W dorobku zawodowym ma ponad dwadzieścia filmów dokumentalnych, osiem powieści, szesnaście filmów fabularnych. Jego najnowsze dzieło z pewnością jednak jest najbardziej osobistym z nich. Do realizacji tej poruszającej historii namówił charyzmatycznego Krzysztofa Majchrzaka, który powraca do kina po dwunastoletniej przerwie. Z reżyserem Janem Jakubem Kolskim i utalentowaną Marysią Blandzi rozmawiamy o filmie "Las, 4 rano".

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Korepetycje ze świadomości

Korepetycje ze świadomości

Dlaczego już w życiu nie biega, ale spokojnie spaceruje. Czemu pozbyła się raz na zawsze potrzeby bycia idealną i dała sobie przyzwolenie na popełnianie błędów. O wielkich słowach: uczciwość, sprawiedliwość, szacunek. A przede wszystkim o tym, po co została ambasadorką Legalnej Kultury opowiada Anna Dereszowska.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Nić wspólnego słyszenia

Nić wspólnego słyszenia

W świecie filmowym Polska zawsze słynęła ze znakomitych autorów zdjęć. Być może wkrótce podobną renomę będą mieli polscy sound designerzy. Radosław Ochnio jest pierwszym Polakiem w historii Europejskich Nagród Filmowych wyróżnionym nagrodą za dźwięk. Europejska Akademia Filmowa doceniła jego pracę przy filmie "11 minut" Jerzego Skolimowskiego.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Słowo

Słowo "lęk" jest bardzo usprawiedliwiające

Ich kino cechuje świeżość spojrzenia i odwaga podejmowanych tematów. Po części dlatego, że wywodzą się spoza środowiska filmowego i, jak sami mówią, mają najmniej do stracenia. Z Anką i Wilhelmem Sasnalami rozmawiamy o ich najnowszym obrazie "Słońce, to słońce mnie oślepiło", współczesnym egoizmie i lęku.

> WIĘCEJ


strona
1/16
2

Do góry!