Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
(Na)dajemy kulturę! Warszawskie domy kultury we wspólnej kampanii

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

(Na)dajemy kulturę! Warszawskie domy kultury we wspólnej kampanii

(Na)dajemy kulturę! Warszawskie domy kultury we wspólnej kampanii

06.09.18

Zakurzona paprotka na oknie, szare linoleum i znudzona sekretarka pijąca kawę? Warszawskie domy kultury już dawno przestały przypominać swoje stereotypowe PRL-owskie odpowiedniki. Współczesne domy kultury to nowocześnie zarządzane, dynamicznie zmieniające się instytucje z ogromnym potencjałem społecznym, miejsca twórczej energii,  spotkań z drugim człowiekiem i projektów zmieniających świat. Co więcej, ostatnio połączyły swoje siły pod hasłem "(Na)dajemy kulturę!", by wspólnie powiedzieć: razem możemy więcej!

Warszawskie Domy Kultury to coś więcej niż sieć. To oddolna inicjatywa pracowników działających na rzecz rozwoju publiczności w dzielnicowych ośrodkach kultury, które - mimo że różnią się od siebie wieloma rzeczami: wielkością, repertuarem, sposobem zarządzania czy wysokością dotacji - mają wspólną misję, wartości, a także grupy docelowe, do których kierują swoje działania.

Czym jest warszawski dom kultury dzisiaj? To przestrzeń, w której warszawiacy znajdą coś dla siebie: dzieci - zajęcia, które rozbudzą w nich prawdziwą pasję, młodzież - warsztaty, podczas których zbuduje wiarę w siebie i własne możliwości, dorośli zaś  przypomną sobie o swoich zainteresowaniach, na które nigdy nie było czasu. Poza tym koncerty, spektakle teatralne, stand-upy, wystawy, zajęcia z robotyki, animacji komputerowej, social media, urban jungle, chustowania czy innych aktywności, którymi interesują się mieszkańcy stolicy. Współczesne domy kultury to miejsca żywe, otwarte na lokalną społeczność, podążające za trendami i wskazujące kierunki działań.

Menadżerowie warszawskich domów kultury już dawno wyszli ze swojej strefy komfortu. Konsekwentnie uzupełniają swoje kwalifikacje, podnoszą kompetencje i co najważniejsze - wymieniają się doświadczeniami, m.in. dzięki realizowanym od kilku lat przez stołeczne Biuro Kultury wspólnie z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Edukacji Kulturalnej, Anną Michalak-Pawłowską projektom, tj. Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, Laboratorium Edukacji Kulturalnej, czy też aktywnie działając w sieci ADESTE – projekcie Biura Kultury na rzecz rozwoju publiczności warszawskich instytucji kultury. Wszystko po to, by coraz lepiej odpowiadać na potrzeby odbiorców.

WIECZÓR W DOMU KULTURY CZY SERIAL "NA NETFLIXIE"?

Ostatnie badania publiczności w Warszawie ("Aktywność kulturalna warszawiaków. Segmentacja", m.st. Warszawa 2018) bardzo jasno wskazują, że uczestnictwo w kulturze nie oznacza już tylko konsumpcji tradycyjnie rozumianych dziedzin sztuki, jak literatura, muzyka czy malarstwo, ale obejmuje znacznie szersze spektrum działań: oglądanie seriali, granie w gry, uprawianie własnej twórczości czy angażowanie w aktywność kulturalną dzieci przez ich opiekunów. Dlatego też rozwój publiczności warszawskich domów kultury wymaga dzisiaj zupełnie innych narzędzi i innej wrażliwości niż jeszcze kilka lat temu. Trzeba zastanowić się nad tym, w jaki sposób na nowo zdefiniować rolę domu kultury w świecie, w którym zdemokratyzowała się twórczość, a instytucjami kultury stały się nowe media: Youtube, Instagram czy Netflix.

Proponowanie wszystkim takiej samej oferty kulturalnej w taki sam sposób nie ma już sensu. Zarówno programowanie, jak i komunikacja instytucji kultury powinny dostosować się nie do kryterium wieku, płci czy statusu społecznego, ale do grup składających się z podobnych sobie osób: o podobnych zainteresowaniach i wartościach, sposobach spędzania wolnego czasu czy oczekiwań dotyczących aktywności kulturalnej.

WSPÓLNA KAMPANIA "(NA)DAJEMY KULTURĘ!"

Kampania wizerunkowa warszawskich domów kultury rusza we wrześniu 2018 od startu nowej wspólnej strony internetowej www.nadajemykulture.pl, na której w szybki sposób można wyszukać dom kultury w swojej dzielnicy. We wrześniu w większości domów kultury odbywają się także dni otwarte, podczas których każda instytucja prezentuje ofertę całorocznych zajęć: można spotkać się z instruktorami i pracownikami, zgłosić swoje pomysły czy po prostu przyjść i porozmawiać.

Dzięki wspólnej kampanii wizerunkowej warszawskie domy kultury wreszcie mają szansę zaistnieć na nowo w świadomości mieszkańców stolicy jako miejsca, z którymi można się identyfikować, w których warto bywać i w których warto się pokazać. Warszawska publiczność jest ogromna, a ośrodki kultury bardzo pojemne – trzeba tylko znaleźć sposób, jak je ze sobą połączyć.

Warszawskie Domy Kultury biorące udział w kampanii:

Białołęka
: Białołęcki Ośrodek Kultury

Bielany: Bielański Ośrodek Kultury

Mokotów: Centrum Łowicka, Dorożkarnia, Dom Kultury Kadr, Służewski Dom Kultury

Ochota: Ośrodek Kultury Ochoty

Praga Południe: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Prom Kultury Saska Kępa

Praga Północ: Dom Kultury Praga

Rembertów: Dom Kultury Rembertów, Dom Kultury Wygoda

Targówek: Dom Kultury Zacisze

Ursus: Ośrodek Kultury Arsus

Ursynów: Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów

Wawer: Wawerskie Centrum Kultury

Wilanów: Centrum Kultury Wilanów

Włochy: Dom Kultury Włochy

Wola: Wolskie Centrum Kultury

Więcej informacji: www.nadajemykulture.pl




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura






Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!