Wpisz e-mail

ABC legalnego DJ-a

PRAWO W KULTURZE

/ Prawo w praktyce

ABC legalnego DJ-a

DJ może odtwarzać utwory, które pochodzą z legalnego źródła, to znaczy płyty CD kupione w sklepach (nie na straganach, ponieważ mogą to być płyty wytłoczone w pirackich wytwórniach) lub w formacie cyfrowym na portalach, sprzedających tego typu utwory. W tym drugim przypadku należy zapoznać się z regulaminem portalu i dokładnie sprawdzić, czy dany portal nie ma zastrzeżenia w regulaminie, że utwory tam sprzedawane przeznaczone są tylko do użytku domowego lub wyłącznie do użytku prywatnego. W przypadku takiego zastrzeżenia, utworów z tego portalu nie można odtwarzać publicznie.


Producent (w języku didżeja jest to najczęściej DJ – autor / kompozytor, który sam tworzy muzykę, teksty lub kupuje gotowe teksty) może udostępnić w sieci własne produkcje (utwory). Nie oznacza to, że didżeje mogą ściągać te utwory i publicznie odtwarzać. Pomimo, że utwór takiego producenta został udostępniony w sieci, jego publiczne odtwarzanie, bez zgody autora/kompozytora, jest  zabronione. Ściągnięcie takiego utworu w celu publicznego odtwarzania, jest niezgodne z prawem – w przeciwieństwie do ściągnięcia takiego utworu wyłącznie w celach prywatnych.  

 

DJ-e, którzy tworzą bootlegi, mashupy, remiksy itp. lub nagrywają własne sety i umieszczają je w sieci, winni być świadomi faktu, iż udostępnienie utworów tego typu – ich nowych wersji, nowych produkcji, wykonanych bez zgody właścicieli praw autorskich do utworów użytych w tych setach, bootlegach itp. – jest niezgodne z prawem i podlega karze. Nie można ich również odtwarzać publicznie z nośników. Można jedynie tworzyć na żywo w trakcie imprezy (na tym polega praca DJ-a). 

 

Należy pamiętać, że organizator imprezy / właściciel klubu musi mieć podpisane umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania (OZZ) i opłacać tantiemy z tytułu publicznego odtwarzania muzyki. Jeżeli organizator / właściciel klubu nie ma podpisanych umów, a DJ odtwarza publicznie utwory, to robi to niezgodnie z prawem i może ponieść konsekwencje prawne. 

  

Na oryginalnych płytach jest napisane: „Wszelkie prawa autorskie i prawa producenta [w tym przypadku chodzi o firmę fonograficzną – przyp. autora] do nagranych utworów zastrzeżone. Kopiowanie, wynajmowanie, wykorzystywanie do publicznych odtworzeń, nadań RTV – bez zezwolenia zabronione”. To oznacza, że DJ może je publicznie odtwarzać wyłącznie po uzyskania zezwolenia, a takim są umowy z OZZ. Wyjątek stanowią płyty klubów płytowych. 

 

W przypadku, gdy organizator imprezy / właściciel klubu nie miałby podpisanych umów z OZZ, to DJ grający wyłącznie z płyt klubów płytowych (co ze względu na udostępniony klubom płytowym przez firmy fonograficzne skromny repertuar jest raczej trudnym wyzwaniem) nie ponosiłby odpowiedzialności karnej. W związku z powyższym DJ raczej w każdym przypadku, gdy organizator imprezy / klub nie ma podpisanych umów z OZZ, będzie ponosił odpowiedzialność prawną.  

 

 DJ a prawo autorskie 

 

 Utwory, które może odtwarzać DJ 

  • Audio – zakupione w sklepie płyty CD i winyl (polecamy przechowywać faktury).
  • Pliki cyfrowe – zakupione na portalu internetowym (polecamy przechowywanie, oprócz informacji w pliku, również wydruków potwierdzających zakup); często regulamin takiego portalu zezwala na wykonanie jednej kopii. 
  • Gratisy – otrzymane od firm fonograficznych, właścicieli utworów (polecamy uzyskanie i przechowywanie pisemnego zezwolenia od właścicieli praw autorskich na publiczne odtwarzanie).
  • Kopie – DJ wykonał kopię bezpieczeństwa lub zrobił własną płytę CD, która jest kompilacją utworów z kilku płyt legalnie nabytych – aby publicznie odtworzyć takie kopie z legalnie nabytych utworów potrzebna jest DJ Licencja sprzedawana przez ZPAV.


Didżejowi nie wolno odtwarzać utworów: 

  • pobranych z portali, które w regulaminach mają zastrzeżenie, że utwory te przeznaczone są tylko i wyłącznie do użytku prywatnego / domowego;
  • pobranych z Internetu – jeśli do nich nie ma możliwości pobrania dokumentu nabycia (faktury / certyfikatu);
  • kopii utworów – wyjątkiem są posiadający DJ Licencję* ZPAV didżeje, którzy mogą odtwarzać kopie wykonane z legalnie nabytych utworów (muszą udowodnić posiadanie / zakup tych legalnych utworów, z których wykonano kopie);
  • takich jak bootlegi, mashupy, gotowe sety, miksy, które zostały wykonane bez zgody właścicieli praw autorskich; nie wolno ich również zamieszczać (udostępniać) w Internecie. 


DJ Licencja – licencja wymagana tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy DJ chce odtwarzać muzykę z kopii wykonanych z legalnie nabytych utworów. 

 Robert Sroczyński    

 Prezes Polskiego Stowarzyszenia Prezenterów Muzyki DJ UNION

NOWE


Do góry!