Zauroczył mnie ten intymny świat filmowy
„Wiem, podobno inteligentni ludzie nigdy się nie nudzą, ale ja się nudzę bardzo szybko. Dlatego dbam, żeby role, które otrzymuję były różnorodne i abym mogła się przy tym ciągle rozwijać. (…) Często mówię, do mojej agentki: »Ania, przecież już to zagrałam«. Chcę się cały czas rozwijać i zdobywać nowe doświadczenia i szukać innych mechanizmów, znajdować się w coraz to innym świecie moich bohaterów.” – mówi Sandra Drzymalska, laureatka nagrody za najlepszą główną rolę kobiecą podczas 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Z aktorką rozmawiał Paweł Rojek.
„Giulio Cesare” Händla w Warszawskiej Operze Kameralnej
„Giulio Cesare”, HWV 17 Georga Friedricha Händla do libretta Nicoli Francesco Hayma, to arcydzieło XVIII-wiecznej muzyki od ponad stu lat – od wykonania na festiwalu w Getyndze w 1922 roku – cieszy się niegasnącym zainteresowaniem i jest dziś jednym z najczęściej wykonywanych tytułów na scenach operowych świata. Premiera tej opery w Warszawskiej Operze Kameralnej odbędzie się w 300. rocznicę pierwszego wykonania opery w Londynie (17 lutego 1724) i jest najważniejszym wydarzeniem XII Festiwalu Oper Barokowych. Ale nie z powodu okrągłej rocznicy ta partytura warta jest przypomnienia i nowej interpretacji.
Kulej. Dwie strony medalu
„Kulej. Dwie strony medalu” to historia Jerzego i Heleny Kulejów – najbardziej barwnego małżeństwa Polski lat 60. On – legendarny polski pięściarz, podwójny mistrz Europy i ośmiokrotny mistrz Polski, który jako jedyny wywalczył dwa złota olimpijskie i choć nigdy nie leżał na deskach, to w życiu upadał nie raz. Ona – silna kobieta, która niezmiennie stała u jego boku, ale nie chciała na zawsze pozostać w jego cieniu.
Legalne korzystanie ze źródeł kultury – czyli jakie?
Kwestia zgodnego z prawem korzystania z zasobów kultury, do których dostęp w cyfrowym świecie, zdaje się nie mieć coraz mniej faktycznych ograniczeń, była i z pewnością będzie wielokrotnie podejmowana na naszych łamach. Mimo, iż staramy się przybliżać i wyjaśniać pojawiające się wątpliwości naszych czytelników dotyczące korzystania z cudzej twórczości w tej sferze, temat wydaje się niezmiennie pozostawać niewyczerpanym i rodzącym liczne pytania.
19. Plenery Film Spring Open: Festiwal Tworzenia Filmów Przyszłości z Gwiazdami Polskiego Kina
Szykuje się prawdziwe święto robienia filmów! 19. edycja Plenerów Film Spring Open startuje 15 października 2024 roku w Krakowie. To 10-dniowe warsztaty, stworzone przez nominowanego do Oscara operatora Sławomira Idziaka, które przyciągają najlepszych praktyków branży filmowej. Co nowego w tym roku? Sztuczna inteligencja wkracza na plan filmowy! Tegoroczne Plenery to niepowtarzalna okazja, by doświadczyć, jak AI zmienia oblicze kina.
Świat we „Wróblu” jest zbudowany z prawdziwych postaci
„Jacek od początku był Wróblem i jego wróblowatość, wpisana w niego całego była dla mnie czymś absolutnie oczywistym. Znam go bardzo dobrze, znam jego mowę ciała, znam jego zatrzymania, kiedy mówi, więc było śmiesznie, bo czasami się okazywało, że Jacek chciał coś zaimprowizować, potem improwizował i okazało się, że w 95% mówi tekstem, który był napisany” – mówi Tomasz Gąssowski, kompozytor, który debiutuje jako scenarzysta i reżyser filmem „Wróbel”. Z artystą rozmawiał Paweł Rojek.