PRAWO W KULTURZE

/ Prawnik odpowiada

Zanim zadasz pytanie, zapoznaj się z istniejącymi odpowiedziami.

WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ


Wpisz szukane SŁOWO (np. szkoła, komiks, zdjęcie itp.):
Wyszukaj w kategorii:




Zapytaj prawnika
Czy w aplikacji mobilnej mogę wykorzystać logo znanej firmy?

PRAWO W KULTURZE

/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika

Czy w aplikacji mobilnej mogę wykorzystać logo znanej firmy?

Czy w aplikacji mobilnej mogę wykorzystać logo znanej firmy?

17.07.15

Czy jest możliwe wykorzystanie logotypu znanej firmy (np. Pepsi i Coca-cola) w aplikacji mobilnej, gdzie logo to miało by służyć jako jedna z opcji wyboru dla użytkownika (tzn. użytkownik ma do wyboru 2 opcje, jedna z opcji to przycisk z logo Pepsi, a drugi z logo Coca-coli)? Aplikacja miała by wykorzystywać logotypy właśnie jako opcje wyboru dla użytkownika. Aplikacja byłaby darmowa (zarobek na reklamach) ewentualnie z mikropłatnościami (jeśli tak to czy zmienia to ewentualne prawo do wykorzystania loga?). Jeśli istnieje możliwość wykorzystania tego loga to czy mogę do tego użyć dowolnego obrazka z internetu (Google grafika)?

Wykorzystanie cudzego loga bez zgody podmiotu uprawnionego naruszałoby monopol autorski przysługujący twórcy. Zgodnie bowiem z prawem autorskim to twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu oraz rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji, jak również prawo do pobierania wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Tym samym w celu skorzystania z danego loga rozumianego jako utwór graficzny, koniecznym jest uzyskanie stosownej licencji.

Ponadto jeśli dane logo stanowi jednocześnie zarejestrowany znak towarowy wykorzystanie danego znaku bez zgody podmiotu uprawnionego stanowi naruszenie prawa ochronnego na dany znak towarowy. Wskazać bowiem trzeba, że przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się bowiem prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na danym obszarze terytorialnym np. na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że na korzystanie z zarejestrowanego w Urzędzie Patentowym znaku towarowego konieczne jest również zawarcie umowy licencyjnej.

Jarosław Jastrzębski
Radca prawny



Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Do góry!


Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego