PRAWO W KULTURZE
/ PRZEWODNIK PO PRAWIE AUTORSKIM
2. Prawo autorskie
Definicja
Ogół praw przysługujących twórcy utworu, w tym prawo twórcy do decydowania o sposobie korzystania z utworu i czerpania z niego korzyści.
Pomocny schemat
Skutki naruszeń
Wykorzystanie cudzego utworu bez zezwolenia, poza przypadkami, w których korzystanie utworu mieści się w zakresie dozwolonego użytku, może rodzić konsekwencje o charakterze:
1) cywilnym:
a) w przypadku naruszenie autorskich praw osobistych[1]:
- jeżeli autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym działaniem twórca może żądać zaniechania takiego działania;
- w razie dokonania naruszenia twórca może żądać m.in.:
(1) zaniechania dalszych naruszeń;
(2) usunięcia skutków naruszenia, w szczególności poprzez złożenie publicznego oświadczenia o odpowiedniej treści i formie;
(3) jeżeli naruszenie było zawinione, przyznania przez sąd odpowiedniej sumy pieniężnej z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę;
(4) jeżeli naruszenie było zawinione, zobowiązania podmiotu, który naruszył autorskie prawa osobiste, aby uiścił określoną sumę pieniężną na cel społeczny wskazany przez twórcę;
b) w przypadku naruszenia autorskich praw majątkowych podmiot, którego prawa zostały naruszone może żądać m.in[2]:
- zaniechania naruszeń;
- usunięcia skutków naruszenia;
- naprawienia szkody wyrządzonej naruszeniem;
- wydania uzyskanych korzyści;
- opublikowania w prasie oświadczenia o odpowiedniej treści i formie;
- podania do publicznej wiadomości treści orzeczenia sądowego;
2) karnym:
niezależnie od odpowiedzialności cywilnej, zarówno w przypadku, gdy naruszenie dotyczy praw osobistych jak i majątkowych, jeżeli wypełnia znamiona przestępstwa (art. 116-119 PrAut), sprawcy grozi odpowiedzialność karna, zagrożona karą grzywny, ograniczenia wolności jak również pozbawienia wolności.
Przestępstwem jest np. rozpowszechnienie cudzego utworu bez zezwolenia albo wbrew warunkom zezwolenia, zarówno w wersji oryginalnej jak i w postaci opracowania (art. 116 ust. 1 PrAut), utrwalenie lub zwielokrotnienie cudzego utworu, bez uprawnienia albo niezgodnie z jego warunkami, w celu rozpowszechnienia utworu (art. 117 ust. PrAut.), jak również przywłaszczenie sobie autorstwa cudzego utworu bądź wprowadzenie w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu (art. 115 ust. 1 PrAut.).
3) dyscyplinarnym: poza odpowiedzialnością cywilną i karną naruszenie prawa autorskiego może również rodzić odpowiedzialność dyscyplinarną (np. nauczyciele akademiccy).
Ważne
Różnice pomiędzy ochroną przewidzianą przez prawo autorskie a prawo własności przemysłowej:
Utwory objęte ochroną wynikającą z przepisów prawa autorskiego:
- są chronione automatycznie;
- nie są umieszczane w rejestrach;
- są chronione przez sam fakt powstania.
Utwory, które podlegają ochronie prawa własności przemysłowej:
- wymagają czynnej postawy podmiotu uprawnionego;
- nie są chronione automatycznie;
- ich ochronę zapewnia rejestracja w urzędzie patentowym;
- po udzieleniu prawa ochronnego, korzystanie z patentu, znaku towarowego, wzoru użytkowego etc. jest chronione wyłącznie w określonych klasach i na określonym terytorium;
- są chronione w określonym czasie (okres ochronny);
- kiedy okres ochronny minie, ochrona wygasa.
Pomocne powiązania
PRAWA POKREWNE
Do praw pokrewnych zaliczane są:
- prawa do artystycznych wykonań;
- prawa do fonogramów i wideogramów;
- prawa do nadań programów;
- prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych.
Prawa pokrewne to prawa, które pośredniczą w przekazywaniu utworu do publiczności. Oznacza to, że posiadacz praw pokrewnych wniósł wkład twórczy w wykonanie dzieła, ale nie jest jego twórcą.
Artystyczne wykonania – działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.[3]
Fonogram - pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu albo innych zjawisk akustycznych.[4]
Wideogram - pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękiem lub bez, niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny.[5]
Nadawanie programu - nadawaniem utworu jest jego rozpowszechnianie drogą emisji radiowej lub telewizyjnej, prowadzonej w sposób bezprzewodowy (naziemny lub satelitarny) lub w sposób przewodowy.[6]
Pierwsze wydanie – zgodne z prawem pierwsze opublikowanie/rozpowszechnienie w inny sposób utworu, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane.[7]
PRAWA ZALEŻNE
Utwór zależny to utwór, który powstał w wyniku opracowania cudzego utworu, jest to w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.
Prawa zależne to zezwolenie twórcy utworu pierwotnego, które jest niezbędne do rozporządzania i korzystania z opracowania powstałego w oparciu o utwór pierwotny.
Zgoda nie jest potrzeba w przypadku, gdy autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego i do opracowania tego utworu wygasły.
Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem.
Osoba, która stworzyła utwór.
Domniemywa się, że twórcą jest:
1) osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub
2) której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
W wypadku gdy twórca nie ujawnił swojego autorstwa danego utworu we wszelkich kwestiach zwiazanych z prawem autorskim dotyczacym danego utworu, prawa do utworu wykonują producent lub wydawca, a w razie ich braku – właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
UTWÓR
Każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Utwór podlega ochronie, wynikającej z prawa autorskiego. W szczególności utworami objętymi ochroną są:
1) filmy,
2) muzyka,
3) fotografie,
4) książki,
5) piosenki,
6) plakaty,
7) przedstawienia teatralne,
8) projekty architektoniczne.
Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:
- akty normatywne lub ich urzędowe projekty,
- urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,
- opublikowane opisy patentowe lub ochronne,
- proste informacje prasowe.
Z takich utworów możemy korzystać bez konieczności przestrzegania regół wynikających z prawa autorskiego.
Dobry przykład
Kasia chce wykorzystać utwór muzyczny jako ścieżkę dźwiękową do swojego filmu z wesela. Jest to utwór Mozarta. Kasia stwierdziła, że może użyć tego właśnie utworu ponieważ minęło 70 lat od śmierci jego twórcy, czyli prawa majątkowe do utworu wygasły i utwór znajduje się w domenie publicznej. Nie oznaczyła jednak kompozytora oraz twórców wybranego przez siebie wykonania, ani wykonawców tego utworu. Tym samym Kasia naruszyła autorskie prawa osobiste, które są nieograniczone w czasie, jak i prawa pokrewne przysługujące wykonawcom utworu w tej konkretnej wersji.
Prawo do oznaczenia utworu pseudonimem:
„Tytus, Romek i Atomek” to utwór, który został rozpowszechniony pod pseudonimem Papcio Chmiel. Jednak prośba o możliwość wykorzystania fragmentów komiksu nie byłaby kierowana do Papcia Chmiela, a do Henryka Chmielewskiego, który kryje się pod tym pseudonimem. Ponieważ autor zmarł, to prośbę o zgodę na wykorzystanie fragmentów należałoby skierować do jego spadkobierców.
Prawo do integralności utworu:
Co stanie się, jeśli wydawca książki będzie chciał zilustrować treść książki ilustracjami, których nie akceptuje jej twórca? Twórca związany jest z utworem w szczególny sposób przy czym przysługuje mu prawo do ochrony integralności utworu. Ponieważ w tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z prawem do integralności utworu, twórca może zdecydować czy ilustracje będą użyte czy muszą zostać zmienione.
Przepis prawa
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).
Jeszcze więcej wiedzy
Sprawą, która wywołała międzynarodową dyskusję na temat własności intelektualnej jest spór pomiędzy Taylor Swift a jej poprzednią wytwórnią fonograficzną. W 2005 roku Taylor podpisała umowę z Big Machine Records. Na mocy jej postanowień prawa producenckie należały do wytwórni. Taylor chciała wykupić prawa do masterów, ale właściciel Big Machine Records podjął decyzję o sprzedaży wytwórni. Nowy właściciel – Scooter Braun – stał się właścicielem praw do sześciu albumów studyjnych Swift. Taylor odmówiła wykupienia praw do swojej twórczości, uznała bowiem, że proponowane jej warunki są niekorzystne. Odmówiła również udziału w spółce kapitałowej po kolejnej transakcji, kiedy to jej utwory przeszły w ręce Shamrock Holdings. Artystka straciła prawa do nagrań, ale mimo to pozostała właścicielką kompozycji oraz tekstów utworów, dlatego może nagrywać je na nowo, rozporządzać nimi
i czerpać z nich korzyści, jak również wykonywać je podczas koncertów. Utwory publikowane są z dopiskiem Taylor's Version.
Zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi zajmują się organizacje zbiorowego zarządzania (OZZ). Organizacje te udzielają za opłatą licencji na wykorzystanie utworów przez podmioty takie jak radio, telewizja, organizator koncertu na którym zespół/solista wykonuje covery itp. Część opłaty jest przekazywana twórcom w postaci tantiem za pośrednictwem OZZ.
https://www.legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/organizacje-zbiorowego-zarzadzania#gsc.tab=0
[1] Art. 78 ust.1 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2022. poz. 2509 ze zm.), dalej jako: „PrAut.”.
[2] Art. 79 ust. 1-4 PrAut.
[3] Ibid. Art.85, ust.2
[4] Ibid. Art.94, ust.1
[5] Ibid. Art.94, ust.2
[6] Ibid. Art.6, ust.4
[7] Por. Ibid. Art.99(1)
Prawa osobiste
Autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem (Jeżeli ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi inaczej), a w szczególności prawo do:
1) autorstwa utworu,
2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo,
3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,
4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,
5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.
Są to prawa niezbywalne, co oznacza, że twórca nie może ich przenieść na inny podmiot.
Prawa osobiste na zawsze pozostają przy twórcy.
Prawa majątkowe
Co do zasady, twórcy przysługuje wyłączne prawo do:
1) korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji,
2) wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Są to prawa zbywalne, co oznacza, że można przenieść je na inny podmiot.