Ja w internecie

PROGRAM SZKOLENIOWY W ZAKRESIE ROZWOJU KOMPETENCJI CYFROWYCH



Wyszukaj na stronie "Ja w internecie"


PRAWO W KULTURZE

/ Prawnik odpowiada

Zanim zadasz pytanie, zapoznaj się z istniejącymi odpowiedziami.

WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ


Wpisz szukane SŁOWO (np. szkoła, komiks, zdjęcie itp.):
Wyszukaj w kategorii:




Zapytaj prawnika
Muzyka w zakładzie usługowym

PRAWO W KULTURZE

/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika

Muzyka w zakładzie usługowym

Muzyka w zakładzie usługowym

12.04.13

Prowadzę niewielki zakład usługowy, fryzjerski. W lokalu jest włączone radio internetowe. Czy z tego tytułu muszę ponosić opłaty? Komu konkretnie - jakiej organizacji należy za nie płacić? Proszę o konkretną nazwę organizacji. A może słuchanie radia internetowego nie wymaga ponoszenia opłat?

 

W pytaniu poruszony jest problem publicznego udostępniania utworów dokonywanego niejako przy okazji wykonywania działalności gospodarczej. Podstawową kwestią jest odpowiedź na pytanie czy w takim przypadku dochodzi do publicznego udostępnienia dokonanego przez podmiot, który np. puszcza radio (lub odtwarza muzykę z własnych płyt). Problem ten może się wydawać wątpliwy zwłaszcza w przypadku, gdy jednocześnie w salonie fryzjerskim może znajdować się zaledwie jeden lub kilku klientów. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (a za nim sądy) przyjmują, że również w takim przypadku dochodzi do publicznego udostępniania – mimo, że jednocześnie w salonie jest niewiele osób, to jednak globalnie osoba prowadząca taki salon pozwala na odbiór utworów dużej ilości osób – dlatego taki rodzaj publiczności został określony przez Trybunał „publicznością sukcesywną”.

 

Można także powiedzieć, że każde wykorzystanie, które nie spełnia przesłanek dozwolonego użytku prywatnego, będzie wykorzystaniem publicznym.

 

W związku z powyższym, udostępnianie utworów w salonie fryzjerskim – czy to przez radio czy też z płyt lub innych nośników – wymaga uzyskania zgody podmiotów uprawnionych. Nie ma przy tym znaczenia czy jest to radio internetowe czy też tradycyjne – różnica między nimi ma bowiem zasadniczo tylko techniczny charakter.

 

Z prawnego punktu widzenia istotny jest fakt, że każde z nich udostępnia utwory muzyczne, słowno – muzyczne, jak również słowne a także prawa pokrewne – do artystycznych wykonań utworów oraz do fonogramów. Dlatego, że program radiowy zawiera w sobie tak różne rodzaje praw, to należy uzyskać zgodę od kilku organizacji zbiorowego zarządu – przede wszystkim od Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, ale także od Związku Producentów Audio – Video.

 

Emilia Chmielewska

Prawnik

Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

 

fot. archiwum LK




Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Do góry!


Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego