PRAWO W KULTURZE
/ Organizacje zbiorowego zarządzania
Organizacje zbiorowego zarządzania
Zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (dalej „UoZZ”), organizacje zbiorowego zarządzania to stowarzyszenie zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów, wydawców opublikowanych utworów słownych lub organizacje radiowe lub telewizyjne, których podstawowym celem statutowym jest zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi na rzecz tych uprawnionych. Status OZZ przyznawany jest przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – po wykazaniu potrzeby działalności w danym obszarze.
Zbiorowe zarządzanie to w uproszczeniu udzielanie przez te organizacje zezwolenia np. W formie umowy licencyjnej, na wykorzystanie utworów przez podmioty takie jak telewizja, radio, agencje marketingowe itd. Licencja udzielana jest za odpowiednią opłatą, która za pośrednictwem danego OZZ, jest następnie przekazywana reprezentowanym twórcom (tzw. tantiemy).
Do pozostałych uprawnień OZZ należy także monitorowanie korzystania z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych przez użytkowników – tutaj niech za przykład posłużą kontrole ZAiKS-u – w klubach muzycznych, bądź przedsiębiorstwach usługowych, wykorzystujących np. muzykę, która leci w tle, ale także dochodzenie ochrony praw autorskich. W przypadku, gdy prawa twórcy zrzeszonego w danym OZZ zostaną naruszone, to właśnie właściwe stowarzyszenie będzie dochodziło w jego imieniu odpowiednich roszczeń.
W Polsce, działa obecnie 10 organizacji zbiorowego zarządzania w tym 7 zajmujących się prawem autorskim oraz prawami pokrewnymi oraz 3 organizacje uprawnione do zarządzania tylko prawami pokrewnymi.
PRAWO W KULTURZE
/ Organizacje zbiorowego zarządzania
STOART - Związek Artystów Wykonawców
25.09.22
Zakres działania STOART obejmuje zbiorowe zarządzanie i ochronę powierzonych praw do artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych oraz pobór, podział i wypłatę wynagrodzeń dla artystów wykonawców na takich polach eksploatacji jak:
a) utrwalanie i zwielokrotnianie egzemplarzy artystycznych wykonań;
b) wprowadzanie do obrotu, najem oraz użyczenie;
c) publiczne odtwarzanie artystycznego wykonania w taki sposób aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wynagrodzenia na rzecz artystów inkasowane są na podstawie umów zawieranych z użytkownikami korzystającymi z artystycznych wykonań m.in. w działalności nadawczej (radio, TV, multipleksy cyfrowe) oraz odtwarzających je publicznie w dyskotekach, klubach, galeriach handlowych, restauracjach, pubach czy hotelach.
Artyści, zrzeszeni w STOART, wpisywani są także do międzynarodowej bazy danych IPD (International Database), w związku z uczestnictwem STOART’u w systemie międzynarodowej ochrony zaowocował podpisaniem umów o wzajemnej reprezentacji z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi co skutkuje lepszą ochroną naszych artystycznych wykonań w tych krajach.
STOART - jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi.
Więcej: https://stoart.org.pl/
Kontakt: ul. Nowy Świat 64 00-357 Warszawa tel. (+48 22) 55 69 200, email: stoart@stoart.org.pl
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office
- Prawo w kulturze
- Piractwo
- Podróbki
- Przewodnik po prawie autorskim
- Prawo w praktyce
- Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika
- Audycje o prawie autorskim
- Akty prawne
- > Organizacje zbiorowego zarządzania
- Prawo Własności Intelektualnej w Działalności Dziennikarskiej