46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

17.09.21

16 filmów powalczy w konkursie głównym 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, który odbędzie się w dniach 20-25 września 2021 roku. Wśród nich znajdzie się polski kandydat do Oscara „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego, trzy filmy znane już z ekranów kinowych lub telewizyjnych („Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”, „Zupa nic” i „Prime Time”) oraz 12 prapremier. W jury zasiądą między innymi tacy twórcy jak reżyser, laureat Platynowych Lwów, Andrzej Barański (przewodniczący), aktorka Joanna Kulig oraz kostiumografka Dorota Roqueplo.

 

„Zezowate Szczęście” na otwarcie festiwalu

 

Uroczysty pokaz „Zezowatego Szczęścia” (1960) – ostatniego ukończonego dzieła przedwcześnie zmarłego reżysera Andrzeja Munka, z kultową rolą Bogumiła Kobieli – otworzy wieczorem, 20 września 2021 roku w Teatrze Muzycznym w Gdyni 46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych. Urodzony dokładnie sto lat temu twórca takich filmów jak Eroica czy Pasażerka zmarł tragicznie w wypadku samochodowym w 1961 roku w wieku zaledwie 40 lat.



Kadr z filmu "Zezowate szczęście"

– Filmowy dorobek Andrzeja Munka zrealizowany w stosunkowo krótkim okresie zapewnił mu miejsce w gronie najważniejszych twórców polskiego kina. – wyjaśnia Tomasz Kolankiewicz, Dyrektor Artystyczny FPFF. – Był kluczową postacią słynnej polskiej szkoły filmowej, twórcą niesłychanie istotnym dla rozwoju kina artystycznego w kraju. Setna rocznica urodzin była dla nas doskonałym pretekstem, by zaplanować w Gdyni szeroko zakrojone przypomnienie jego twórczości, połączone z próbą nowego odczytania. Filmy Munka zachwycają dziś świeżością, poczuciem humoru, formą i autorskim stylem oraz sposobem w jaki reżyser mierzył się z najważniejszymi tematami naszej najnowszej historii. Zależy mi na tym, żeby Gdynia poza prezentacją nowego polskiego kina stała się też miejscem, gdzie reinterpretuje się klasykę, miejscem, gdzie kino staje się platformą do międzypokoleniowej dyskusji.

 

Obszerny przegląd filmów Andrzeja Munka znajdzie się w tegorocznej sekcji pozakonkursowej Czysta Klasyka, prezentującej znaczące dzieła polskiej kinematografii w wersji odnowionej cyfrowo. Dodatkowym akcentem upamiętniającym postać reżysera podczas Festiwalu stanie się prezentacja „Dziesięciu przykazań Andrzeja Munka” w przestrzeni publicznej. Sentencje poświęcone pracy filmowca, zaczerpnięte z książki Marka Hendrykowskiego pt. „Andrzej Munk” pojawią się w zaskakujących miejscach w centrum Gdyni.

 

Filmy konkursowe

 

Szesnaście filmów zakwalifikowało się do Konkursu Głównego 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Jest wśród nich 6 pełnometrażowych debiutów reżyserskich i 3 drugie filmy reżyserów.

 

Zgodnie z regulaminem 46. FPFF wyboru filmów do Konkursu Głównego dokonał Dyrektor Artystyczny, Tomasz Kolankiewicz, który powołał Zespół Selekcyjny jako organ doradczy (filmoznawczyni Paulina Kwiatkowska, krytyczka filmowa Adriana Prodeus, reżyserzy filmowi: Paweł Maślona i Janusz Zaorski) oraz Komitet Organizacyjny. Poniżej prezentujemy wyniki festiwalowej selekcji.

 

„Bo we mnie jest seks”, reżyseria: Katarzyna Klimkiewicz (drugi film), scenariusz: Patrycja Mnich i Katarzyna Klimkiewicz, producentki: Renata Czarnkowska-Listoś i Maria Gołoś

 

„Ciotka Hitlera”, reżyseria: Michał Rogalski, scenariusz: Wojciech Tomczyk, producentka: Krystyna Świeca

 

„Hiacynt”, reżyseria: Piotr Domalewski, scenariusz: Marcin Ciastoń, producentka: Joanna Szymańska

 

„Inni ludzie”, reżyseria: Aleksandra Terpińska (debiut), scenariusz: Aleksandra Terpińska, na podstawie powieści Doroty Masłowskiej, producentki: Beata Rzeźniczek, Klaudia Śmieja-Rostworowska

 

 „Lokatorka”, reżyseria: Michał Otłowski (drugi film), scenariusz: Jacek Matecki i Tomasz Klimala, producenci: Mikołaj Pokromski, Jarosław Talacha

 

„Moje wspaniałe życie”, reżyseria i scenariusz: Łukasz Grzegorzek, producentka: Natalia Grzegorzek

 

„Mosquito State”, reżyseria: Filip Jan Rymsza (debiut), scenariusz: Filip Jan Rymsza i Mario Zermeno, producent: Włodzimierz Niderhaus

 

„Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”, reżyseria: Mateusz Rakowicz (debiut), scenariusz: Mateusz Rakowicz i Łukasz M. Maciejewski, producenci: Agnieszka Odorowicz, Andrzej Papis, Maciej Sowiński

 

„Powrót do Legolandu”, reżyseria i scenariusz: Konrad Aksinowicz, producentka: Agnieszka Chromicka

 

„Prime Time”, reżyseria: Jakub Piątek (debiut), scenariusz: Jakub Piątek i Łukasz Czapski, producent: Jakub Razowski

 

 „Przejście”, reżyseria i scenariusz: Dorota Lamparska (debiut), producent: Andrzej Stachecki

 

„Sonata”, reżyseria i scenariusz: Bartosz Blaschke (debiut), producenci: Sylwester Banaszkiewicz i Marcin Kurek

 

„Śmierć Zygielbojma”, reżyseria: Ryszard Brylski, scenariusz: Wojciech Lepianka i Ryszard Brylski, producent: Włodzimierz Niderhaus

 

„Wszystkie nasze strachy”, reżyseria: Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt, scenariusz: Katarzyna Sarnowska, Michał Oleszczyk, Łukasz Ronduda, producenci: Kuba Kosma i Katarzyna Sarnowska

 

„Zupa nic”, reżyseria i scenariusz: Kinga Dębska, producent: Zbigniew Domagalski

 

 „Żeby nie było śladów”, reżyseria: Jan P. Matuszyński (drugi film), scenariusz na podstawie reportażu Cezarego Łazarewicza „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”: Kaja Krawczyk-Wnuk, producenci: Leszek Bodzak i Aneta Hickinbotham

 

Filmy oceniać będzie jury w składzie: Andrzej Barański (przewodniczący), Bogdan Dziworski, Robert Bolesto, Joanna Kulig, Dorota Roqueplo, Agnieszka Smoczyńska oraz Mikołaj Trzaska.

 

Kadr z filmu "Bo we mnie jest sex" fot. Bartosz Mrozowski

Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zakwalifikowały się 24 filmy wyprodukowane przez szkoły filmowe oraz niezależnych producentów, a także w ramach programu „30 minut” Studia Munka – Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a oceniać je będzie trzyosobowe jury pod przewodnictwem Małgorzaty Szumowskiej. Natomiast w trzeciej sekcji konkursowej, Konkursie Filmów Mikrobudżetowych, znalazło się 5 filmów. Tę kategorię również ocenia trzyosobowe jury, któremu przewodzi Magnus von Horn.

 

Szczegółowy kalendarz projekcji oraz opisy filmów konkursowych można znaleźć na stronie Festiwalu.

 

Czysta klasyka: Kieślowski, Sass-Zdort, Żuławski

 

Oprócz Andrzeja Munka, podczas festiwalu zostanie uhonorowanych troje wybitnych twórców polskiego kina: Krzysztof Kieślowski, Barbara Sass-Zdort oraz Andrzej Żuławski

 

Krzysztof Kieślowski jest, obok Wajdy, prawdopodobnie najbardziej znanym polskim reżyserem filmowym na świecie. – przypomina Tomasz Kolankiewicz – Czegokolwiek się nie dotknął zamieniało się w złoto: na początku wybitne filmy dokumentalne, najpierw skromniejsze telewizyjne a potem już kinowe fabularne filmy Kina Moralnego Niepokoju, rewelacyjny serial obyczajowy, w końcu duże międzynarodowe koprodukcje zaliczane do klasyki europejskiego kina artystycznego. Do tego Kieślowski był twórcą niesłychanie samoświadomym, bardzo czujnym w obserwowaniu otaczającego go świata, z doskonałą podbudową intelektualną.



Kadr z filmu "Bez końca"

Postaci Krzysztofa Kieślowskiego (1941 – 1996), z okazji przypadających w tym roku rocznic 80-lecia rodzin i 25-lecia śmierci reżysera, poświęcony będzie pokaz filmu „Bez końca” (1984), pierwszego filmu zrealizowanego przez Krzysztofa Kieślowskiego w duecie scenariopisarskim z Krzysztofem Piesiewiczem. W Galerii Gdyńskiego Centrum Filmowego zaprezentowana zostanie natomiast część multimedialnej wystawy Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi, przygotowana we współpracy z Laboratorium Kultury W Sokołowsku prowadzącego od lat Archiwum Kieślowskiego. Dodatkowo na stronie internetowej Festiwalu udostępnione zostaną przygotowane przez Sokołowsko wywiady ze współtwórcami filmów Kieślowskiego oraz stanowiące nowe odczytanie, anglojęzyczne wstępy do wszystkich dzieł reżysera autorstwa Michała Oleszczyka.

 

Filmy Barbary Sass-Zdort to w polskim kinie jej czasów okresu unikatowy przykład kobiecej narracji. Niepozbawione empatii jednak nie idące na łatwiznę, próbujące w pełni zniuansować losy życia bohaterek. – wspomina dyrektor artystyczny festiwalu, Tomasz Kolankiewicz. Pokaz filmu Barbary Sass-Zdort (1936 – 2015) „Tylko strach” z 1993 roku, w 85-lecie urodzin reżyserki, będzie punktem wyjścia do dyskusji o postaciach kobiecych w polskim kinie.

 

Kolejnym bohaterem tegorocznej sekcji Czysta Klasyka jest Andrzej Żuławski (1940 – 2016). Widzowie będą mieli okazję, by obejrzeć jeden z głośniejszych filmów reżysera: „Na srebrnym globie” (1988).

 

Andrzej Żuławski to wspaniały przykład tak zwanego twórcy osobnego polskiego kina. Enfant terrible, wybitny reżyser, świetny pisarz, osobowość światowego kina do dziś wymieniany przez wielu (w ostatnich latach warto przywołać chociażby Guillerma del Toro czy Javiera Escalante) jako jedna z najważniejszych inspiracji. – tak pokrótce opisuje Żuławskiego Tomasz Kolankiewicz.

 

Osiem oryginalnych kostiumów z filmu Andrzeja Żuławskiego będzie można oglądać w Gdyńskim Centrum Filmowym od 21 do 23 września, obok sali kinowej „Warszawa”. Prezentowane kostiumy pochodzą ze zbiorów Centrum Technologii Audiowizualnych, sukcesora i kontynuatora tradycji Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu.




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!