PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada
WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ
PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika
Wykorzystanie w celach promocyjnych zdjęć z fotoreportażu otwarcia firmy
24.02.14
Będę zawierała umowę z firmą na wykonanie sesji portretowej zespołu pracowników oraz fotoreportażu z otwarcia tejże firmy. Zdjęcia te chciałabym wykorzystywać do celów promocyjnych (portfolio na stronie internetowej, publikacja na Facebooku'u). Czy w umowie mogę zawrzeć zapis, że pozyskanie zgód na dysponowanie wizerunkiem spoczywa na Zleceniodawcy z zastrzeżeniem, żeby te zgody pozyskał także na moją rzecz? Co w przypadku reportażu? Czy wymagane są takie zgody osób uwiecznionych na zdjęciu? Zaznaczam, że w imprezie będą brały udział także dzieci i nie da się uniknąć zdjęć, na których będzie można zidentyfikować osoby.
W opisanej sytuacji z pewnością dla opublikowania zdjęć w celach promocyjnych konieczna będzie zgoda każdej osoby, której wizerunek miałby zostać opublikowany. Zgodę taką można pozyskać posługując się pośrednikiem. Teoretycznie możliwe jest zatem zawarcie w umowie postanowienia, zgodnie z którym zleceniodawca taką zgodę pozyska na własną rzecz oraz na rzecz zleceniobiorcy, aczkolwiek pytanie, czy zleceniodawca wyrazi zgodę na podpisanie takiej klauzuli.
Nie rekomendowałabym jednak takiego rozwiązania z uwagi na trudności w egzekwowaniu tego rodzaju postanowienia, jak również z przyczyn pozaprawnych – próba narzucenia takiego postanowienia może spotkać się z negatywną reakcją klienta. Lepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie indywidualnie dla gości imprezy formularzy obejmujących ich zgodę na publikację zdjęć z imprezy z ich wizerunkami, które będą mogły podpisać chętne osoby, w zamian uzyskując np. kupon zniżkowy na usługi fotografa albo na odbitki zdjęć z imprezy. Oczywiście zamiar dystrybucji tego rodzaju formularzy należy uzgodnić wcześniej z klientem.
Emilia Chmielewska
Prawnik
Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
fot. martintxo7 /sxc.hu
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office