PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada
WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ
PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika
Reklama w programach dla dzieci
27.12.12
Czy reklama jest legalna w stosunku do małego dziecka, które ogląda bajki dla dzieci, a pomiędzy nimi pojawiają sie reklamy zabawek? Pytam, się ponieważ dziecko nie zdaje sobie sprawy z tego przekazu i stara sie namówić rodziców na dany produkt.
Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji nie wolno przerywać w celu nadania reklam audycji dla dzieci. Dozwolone jest natomiast umieszczanie reklam pomiędzy takimi audycjami.
Zakazane przez tę ustawę jest także nadawanie przekazów handlowych nawołujących bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług, zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług, wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach a także reklam w nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach oraz oddziałujących w sposób ukryty na podświadomość. Ocena legalności konkretnej reklamy dotyczącej produktów dla dzieci takich jak zabawki zależy więc od jej charakteru, przedstawianych w niej treści i formy przekazu.
Na reklamą sprzeczną z prawem można zgłosić skargę do Komisji Etyki Reklamy. Informacje na ten temat można uzyskać na stronie Rady Reklamy (http://www.radareklamy.org/rada-reklamy.html).
Emilia Chmielewska
Prawnik
Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office