XII Festiwal Oper Barokowych za nami
W Warszawskiej Operze Kameralnej zakończył się właśnie XII Festiwal Oper Barokowych. Kilkanaście wydarzeń dziejących się na przestrzeni kilkunastu tygodni pokazało, jak żywa i potrzebna jest muzyka barokowa interpretowana według dawnych wzorów wykonawczych ze współczesnym sercem i emocją.
XVI Era Schaeffera – Czy awangarda ma jeszcze sens?
XVI Era Schaeffera już za nami – Mistrz byłby bardzo zadowolony!
A był to spektakularny „Trzeci nurt – czyli nowa propozycja w hybrydzie dwóch stylów: jazzu i klasyki” w reżyserii Łukasza Czuja. Organizatorzy zaprosili widzów do udziału w multimedialnym happeningu, z udziałem wybitnych muzyków i aktorów, w którym zabrzmiały utwory muzyczne Bogusława Schaeffera oraz inspirowane jego twórczością improwizacje muzyczno-wokalne, łączące jazz z muzyką klasyczną.
Anime Symphony w Warszawie
„Anime Symphony” to projekt, który stanowi unikalne połączenie muzyki poważnej z popularną kulturą japońskich animacji, znanych szeroko jako „anime”. Muzyka z anime odgrywa kluczową rolę w budowaniu emocji i atmosfery tych produkcji, będąc jednocześnie istotnym elementem kultury młodzieżowej.
Wyjątkowe spotkanie malarstwa i kina
„Malować film” to artystyczne wydarzenie łączące dwie dziedziny sztuki – malarstwo i kino. Dwanaście współczesnych polskich twórczyń podejmuje dialog z najbardziej malarskim okresem w polskiej kinematografii, tj. z obrazami (!) filmowymi powstałymi w ramach polskiej szkoły filmowej. Okresem, który choć trwał jedynie dekadę (przełom lat 50. i 60.) do dziś pozostaje fenomenem w skali światowej, uznawanym za najbardziej rozpoznawalny okres polskiego kina za granicą.
„Schaefferowskie deliberacje” – muzyczna podróż pełna twórczej radości w Elblągu
20 września 2024 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbył się niezwykły spektakl „Schaefferowskie deliberacje, czyli wędrówka szlakiem radości twórczej”. Wydarzenie, reżyserowane przez Magdalenę Małecką-Wippich, połączyło teatr i muzykę, oddając hołd wszechstronnej twórczości Bogusława Schaeffera. Publiczność miała okazję aktywnie uczestniczyć w procesie twórczym, który był pełen niespodzianek i artystycznych eksperymentów.
„Giulio Cesare” Händla w Warszawskiej Operze Kameralnej
„Giulio Cesare”, HWV 17 Georga Friedricha Händla do libretta Nicoli Francesco Hayma, to arcydzieło XVIII-wiecznej muzyki od ponad stu lat – od wykonania na festiwalu w Getyndze w 1922 roku – cieszy się niegasnącym zainteresowaniem i jest dziś jednym z najczęściej wykonywanych tytułów na scenach operowych świata. Premiera tej opery w Warszawskiej Operze Kameralnej odbędzie się w 300. rocznicę pierwszego wykonania opery w Londynie (17 lutego 1724) i jest najważniejszym wydarzeniem XII Festiwalu Oper Barokowych. Ale nie z powodu okrągłej rocznicy ta partytura warta jest przypomnienia i nowej interpretacji.