PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada
WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ
PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika
Postaci z bajek w kampanii społecznej
20.08.14
Czy można wykorzystać postaci z bajek - polskich lub zagranicznych - do kampanii społecznej, propagowanej w szkole ponadgimnazjalnej i na prowadzonym przez nauczycielkę blogu tolerancji? Podobną kampanię zrobiła Saint Hoaxa posługując się postaciami z bajek Disneya. Czy cel edukacyjny i społeczny zmienia coś w prawach do wizerunku i prawie autorskim? Czy możliwa jest modyfikacja wykorzystanych postaci?
Wizerunek postaci z kreskówki jako utwór plastyczny podlega ochronie prawa autorskiego. Wskazane w pytaniu cele nie są wystarczają podstawą uzasadniającą możliwość korzystania z praw autorskich do takiego utworu plastycznego z pominięciem zgody osoby uprawnionej z tytułu praw autorskich.
Niezależnie od tego wizerunek postaci z bajki może być objęty także ochroną wynikającą z prawa własności przemysłowej (jako zarejestrowany znak towarowy lub wzór przemysłowy) a niektóre postaci wykorzystania go bez zgody uprawnionego mogą stanowić delikt nieuczciwej konkurencji.
Użycie takiego wizerunku w kampanii społecznej wymaga zatem odpowiedniej zgody uprawnionego. Jeżeli wizerunek taki miałby być modyfikowany lub wcielony do innego utworu, to konieczne będzie także uzyskanie zezwolenia na wykonywanie praw do utworu zależnego.
Emilia Chmielewska
Prawnik
Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office