PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada
WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ
PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika
Scenariusze lekcji a prawa autorskie
20.06.17
Czy legalne jest podanie w publikowanych scenariuszach lekcji: wskazówek dla nauczycieli o tym, że mogą wykorzystać przy realizacji tematu (np. piosenkę jakiegoś autora), czy też wskazywanie adresów stron internetowych, z których nauczyciele mogą skorzystać podczas lekcji?
Zagadnienie prawne: Umieszczenie w publikowanym opracowaniu informacji czy wskazówek, dotyczących potencjalnej możliwości wykorzystania cudzego dzieła przez inny podmiot, nie stanowi naruszenia prawa autorskiego. Przesłanką konieczności uzyskania zezwolenia od autora, którego brak może skutkować naruszeniem prawa autorskiego twórcy jest bowiem korzystanie z cudzego utworu, co nie ma miejsca w przedstawionej w pytaniu sytuacji. Również podanie adresu strony internetowej, oraz sugestia co do wykorzystania materiałów z jej zasobów, będzie, punktu widzenia prawnoautorskiej regulacji, legalne.
Co więcej, warto zaznaczyć, że nauczyciel, który w czasie lekcji skorzysta z zaproponowanego w scenariuszu utworu – np. piosenki, nie musi uzyskiwać na takie wykorzystanie zgody jej twórców, bowiem zgodnie z przepisem art. 27 Ustawy o prawie autorskim, instytucje oświatowe – czyli m.in. szkoły, mogą dla potrzeb zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych, korzystać z rozpowszechnionych już utworów, bez uprzedniego uzyskiwania zezwolenia.
Na marginesie należy również wskazać, iż w celach dydaktycznych i naukowych można umieszczać, m.in. w podręcznikach, drobne utwory w całości, bez uzyskania zezwolenia. Jednak w tym przypadku, twórcy będzie przysługiwać wynagrodzenie za ich wykorzystanie.
Sara Dobrzańska
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office