PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada
WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ
PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika
Wykorzystanie, w celu omówienia, logotypów firm w książce
31.08.15
W książce na temat usług rekreacyjnych autor chciałby w celu omówienia rodzajów logotypów firm oferujących usługi fitness wykorzystać kilka przykładów takich logotypów. Czy musimy uzyskać na to zgodę właścicieli logotypów?
Jeżeli chodzi o logotypy, to rozważenia wymaga kwestia ryzyka naruszenia praw do znaków towarowych. Gdyż logotypy jeśli są zarejestrowanymi znakami towarowymi podlegają ochronie prawnej przewidzianej przepisami prawo własności przemysłowej. Na gruncie natomiast prawa autorskiego dopuszczalna jest sytuacja korzystania z utworu w ramach „prawa cytatu” jako jednej z form dozwolonego użytku utworów chronionych prawem. Jeśli korzystanie z czyjegoś utworu (a dokładniej jego fragmentu lub drobnego utworu w całości) miałoby nastąpić w celu wyjaśnienia dajmy na to jakiegoś zjawiska lub zagadnienia albo w celu przeprowadzenia analizy krytycznej, to takie działanie będzie w zgodzie z prawami autorskimi twórcy logotypu lub podmiotu, któremu przysługują do niego majątkowe prawa autorskiego. W każdym innym przypadku korzystanie z logotypów będzie wymagało uzyskania zgody podmiotu uprawnionego do danego logotypu.
Jarosław Jastrzębski
Radca prawny
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office