PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada
WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ
PRAWO W KULTURZE
/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika
Prawa autora do własnych zdjęć po otrzymaniu przez niego honorarium
08.11.13
Zawarłem z pewną firmą umowę na dostarczenie zdjęć na płycie CD do albumu z okazji x-lecia firmy. Otrzymałem za to honorarium. Wspomniana firma bez mojej zgody część zdjęć powiększyła i urządziła kilka wystaw na wolnym powietrzu w mieście i podpisała się pod moimi zdjęciami. Czy mogę żądać honorarium za wystawienie zdjęć bez mojej zgody? Przedstawiciel firmy twierdzi, że zgodnie pkt 50 prawa autorskiego miał do tego prawo.
Jako fotograf, który wykonał zdjęcia, posiada Pan do nich pełnię majątkowych i osobistych praw autorskich. W pierwszej kolejności wskażę, że „firma”, o której Pan pisze, w żadnym wypadku nie miała prawa podpisywać się pod zdjęciami, gdyż narusza to prawo do oznaczenia utworu nazwiskiem autora, które wchodzi w skład niezbywalnych osobistych praw autorskich.
Odnośnie legalności zorganizowania wystawy zdjęć, konieczna byłaby analiza podpisanej umowy, gdyż odpowiedź na pytanie uzależniona jest od tego, na jakich polach eksploatacji firma uzyskała możliwość korzystania z Pańskiego utworu. Pola eksploatacji stanowią zasadniczy element definiowania treści przysługujących praw autorskich. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa licencyjna, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji. Powołanie się przez przedstawiciela „firmy” na art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest zastanawiające, gdyż w tym artykule wymienione zostały jedynie przykładowe pola eksploatacji utworu, a nie np. prawa, które mu „ustawowo” przysługują. O takiej konstrukcji nie może być mowy. Kryterium dokonanego w tym przepisie podziału opiera się na technicznym zróżnicowaniu sposobów zwielokrotniania lub rozpowszechniania.
Magdalena Krawczyk
Prawnik
Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
fot. sxc.hu/ ngould
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office