PROJEKT KULTURA NA WIDOKU
/ Kultura Na Widoku 2016
Gdziekolwiek jesteś. Kiedykolwiek chcesz. Kultura jest z Tobą
02.11.16
„Wierzę, że właśnie takich akcji nam Polakom potrzeba” – mówią zadowoleni użytkownicy Kultury Na Widoku. Fundacja Legalna Kultura już po raz trzeci dotarła z legalnymi źródłami na ulice i przystanki, na uczelnie oraz do mniejszych miejscowości, w których dostęp do dóbr kultury jest mocno ograniczony.
Trzecia edycja Kultury Na Widoku rozpoczęła się 2 września 2016 i trwała pięć tygodni. Projekt skierowany był zarówno do tych, dla których kultura jest ważna, jak i do wszystkich, którzy dopiero będą ją odkrywać. Kultura Na Widoku to portal, który daje możliwość pobierania na smartfony i inne urządzenia mobilne utworów z różnych dziedzin sztuki i rozrywki. To zasoby z legalnych źródeł – muzyka, filmy, książki, gry, po której można sięgnąć w każdej chwili i z każdego miejsca.
„Dzięki Kulturze Na Widoku dowiedziałem się o możliwościach pozyskiwania darmowych i legalnych materiałów takich jak filmy i książki. Projekt zachęca ludzi do świadomego uczestnictwa w kulturze, łamiąc codzienną szarą rutynę. Wierzę, że właśnie takich akcji nam Polakom potrzeba. Dobra robota!” – to tylko jeden z wielu głosów użytkowników portalu Kultura Na Widoku.
Uświadomienie odbiorcom kultury, że filmy, muzykę czy książki z legalnych źródeł mają na wyciągnięcie ręki, uważamy za swój największy sukces. Użytkownicy Kultury Na Widoku najchętniej sięgali po książki. Niemal tak samo dużym zainteresowaniem cieszyły się filmy, na trzecim miejscu najpopularniejszych treści znalazła się natomiast muzyka. Do urzędów, bibliotek i szkół w całej Polsce wysłaliśmy ponad 20 tysięcy plakatów. Kultura Na Widoku pojawiła się również w większych miastach. W samej Warszawie pojawiło się 300 citylightów na przystankach, pozostałe 300 w aglomeracjach miejskich w całej Polsce.
Kultura Na Widoku to także instalacje – uliczne wirtualne biblioteki ustawione w centralnych punktach miast oraz w miejscach wydarzeń kulturalnych, na przykład podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni. Z okazji obchodów Roku Krzysztofa Kieślowskiego przygotowaliśmy specjalną kolekcję dla fanów tego wybitnego artysty i dla wszystkich, którzy chcieliby zapoznać się z jego twórczością. Znalazło się w niej 16 filmów, m.in. „Przypadek”, „Amator” i trylogia „Trzy kolory” oraz albumy z muzyką filmową.
W ramach trzeciej edycji Kultury Na Widoku można było pobrać ponad 1000 utworów, w tym:
- 265 filmów i spektakli teatralnych
- 258 albumów muzycznych
- 386 książek
- 43 gry komputerowe
- 96 wirtualnych spacerów po najciekawszych muzeach i galeriach świata
Ponad 600 utworów wciąż można pobierać ze strony www.kulturanawidoku.pl, mimo że projekt zakończył się. Fundacja Legalna Kultura już myśli o czwartej edycji: w ramach konkursu Twoja Kultura Na Widoku uczestnicy projektu mogli wysyłać propozycje, jakie filmy, gry, książki czy jaką muzykę chcieliby otrzymać w ofercie Kultury Na Widoku w 2017 roku.
W spotach promujących trzecią edycję Kultury Na Widoku udział wzięły wybitne osobowości artystyczne Ambasadorzy i Przyjaciele Legalnej Kultury – Zbigniew Wodecki, Danuta Stenka, Joanna Jabłczyńska, Arek Jakubik oraz Jarosław Boberek.
Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez wsparcia partnerów – Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Centrum Kultury, miasta stołecznego Warszawy, AMS i GLS. Współorganizatorem projektu było Narodowe Centrum Kultury.
Dziękujemy również patronom medialnym wspierającym działania Legalnej Kultury: Cinema.pl, dlastudenta.pl, Filmweb, gazetaprawna.pl, Grupa Wirtualna Polska, IRKA, JazzSoul.pl, Kulturaonline.pl, Polsat, Polskie Radio, Radio Kampus, Radio Kielce, Radio Lublin, Radio Łódź, Radio Merkury, Radio Olsztyn, Radio Opole, RMF Classic, Telewizja Polska, TVN, TVP Kultura, ZET Chilli.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office