DZIAŁAMY
/ Archiwum

Sukces Kampanii Legalnej Kultury!
02.01.13
Na konferencji prasowej Fundacja Legalna Kultura podsumowała pierwsze wyniki swojego projektu. Organizatorzy kampanii społecznej „Legalna Kultura" oraz jej partnerzy przedstawili najważniejsze dokonania tego roku oraz plany nowych działań. Udział w konferencji wzięli również artyści i eksperci.
Projekt LEGALNA KULTURA to swoisty fenomen wśród działań społecznych. Przełamał barierę w mówieniu o tak trudnej kwestii, jak korzystanie z nielegalnych źródeł, które udostępniają w internecie dorobek twórców. Po niespełna roku od jego uruchomienia, projekt okazał się wielkim sukcesem i przyniósł wymierne efekty. Nie bez znaczenia jest fakt, że kampania, którą od kwietnia tego roku, prowadzi Legalna Kultura to projekt o całkowicie pozytywnym charakterze i intencjach: wskazuje drogę legalnego i odpowiedzialnego korzystania z dorobku twórców, dziękuje odbiorcom za korzystanie z legalnych źródeł, edukuje.
Przypomnijmy założenia i podsumujmy osiągnięcia Legalnej Kultury.
Jej podstawowym celem jest promocja korzystania z kultury z legalnych źródeł. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za kulturę, wspólnotę jej twórców i odbiorców oraz popularyzowanie dobrego obyczaju korzystania z legalnych źródeł w sieci i poza nią.
Projekt otrzymał wyróżnienie - Doroczną Honorową Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Legalna Kultura zwraca się do wszystkich odbiorców – także do tych, którzy świadomie korzystają z dóbr kultury z legalnych źródeł. Ich głos jest bardzo ważny, ponieważ niesie ze sobą w świat dowód, że szacunek dla twórczości innych mieści się w kanonie dobrych obyczajów i nowoczesnego traktowania dóbr kultury, szczególnie w czasach, kiedy nie jest to obyczaj powszechny.
Wszystkie działania, podjęte w ramach projektu Legalna Kultura, miały przekonać odbiorców kultury o istnieniu ich wspólnoty z twórcami. To edukacyjne przesłanie wzmacniały rozmowy z artystami oraz szereg publikacji i filmów obecnych na stronie internetowej. Podobną rolę pełniły wypowiedzi ambasadorów kampanii w telewizji oraz gwiazd i ekspertów w studiach radiowych. W kampanii wzięło udział blisko 50 artystów.
Ambasadorzy Kampanii od lewej: P. Metz, D. Stenka, D. Miśkiewicz. Fot. K. Rainka
Strategiczni partnerzy kampanii to: Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W gronie wspierającym legalną kulturę znalazły się ogólnopolskie i lokalne media, instytucje kultury oraz artyści i ludzie kultury.
Najważniejszym osiągnięciem było uruchomienie na stronie www.legalnakultura.pl i oddanie do dyspozycji użytkownikom unikalnej na skalę kraju BAZY LEGALNYCH ŹRÓDEŁ.
Legalne źródła kultury to wszelkie miejsca, w których w różny sposób są udostępniane – odpłatnie lub bezpłatnie – dobra kultury rozumiane jako utwory. Krótko mówiąc zawierają legalny kontent. Udostępniany jest on zgodnie z prawem – co oznacza, że także z poszanowaniem praw twórców.
Korzystając z tych serwisów można:
- oglądać filmy;
- słuchać muzyki;
- korzystać z audiobooków i e-booków;
- uzyskiwać dostęp do artykułów prasowych;
- wirtualnie zwiedzać muzea i galerie;
- poznawać zdigitalizowane zasoby archiwalne.
Tę bazę tworzą z nami użytkownicy sieci – dzięki zakładce „Dodaj źródło”. Wspólnie zgromadziliśmy już linki do ponad stu sześćdziesięciu legalnych portali i stron internetowych; liczba ta ciągle rośnie.
Inny ważny element działalności Legalnej Kultury to EDUKACJA. Uwagę skoncentrowano na:
- prawie autorskim
- zagadnieniach związanych z ochroną własności intelektualnej
- sposobach korzystania z dóbr kultury w odpowiedzialny sposób
- metodach dystrybucji kultury w cyfrowych czasach
- świadomym korzystaniu z legalnych źródeł
Nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uzyskali łatwo dostępne, w specjalnej strefie na www.legalnakultura.pl, nowe specjalistyczne narzędzia: broszury edukacyjne oraz scenariusze lekcji ze wskazówkami metodycznymi. Korzystamy także z materiały partnerów wspierających naszą kampanię, m.in. Urzędu Patentowego RP.
Nauczyciele mieli również możliwość zdobycia wiedzy podczas warsztatów, między innymi na wrocławskim festiwalu TMobile i podczas konferencji Mazowieckiego Kuratorium Oświaty. Wszyscy mogli bezpłatnie wziąć udział w cyklu spotkań „Otwarte drzwi do kultury”, organizowanym wraz z partnerami kampanii. Cykl ten, podobnie jak realizowane w różnych formułach prezentacje na temat legalnych źródeł kultury, prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej, miał szczególne znaczenie - odpowiadał między innymi na wszystkie pytania, które stawiali uczestniczy spotkań.
Kino objazdowe, z którym Legalna Kultura wspólnie realizowała projekt edukacyjny, odwiedziło prawie 160 miejscowości w całym kraju. W miastach bez stałego dostępu do kina wyświetlane były filmy edukacyjne dla dzieci i młodzieży, a dla wszystkich klasyczny repertuar filmowy. Przed seansami widzowie poznawali różne materiały edukacyjne legalnej kultury – specjalnie przygotowane także dla najmłodszych.
Kino Objazdowe Fot. Materiały Prasowe
Fot. Materiały PrasoweKolejnym, ważnym elementem kampanii było angażowanie młodych ludzi. Zorganizowano trzy konkursy, adresowane do uczniów gimnazjów, szkół średnich i szkół filmowych.
W ramach Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni rozstrzygnięt konkurs dla studentów szkół filmowych. Kolejne dwa konkursy wkrótce zostaną rozstrzygnięte: organizowany wspólnie z Filmoteką Szkolną PISF, dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na film promujący korzystanie z legalnych źródeł. Nagrodę główną – profesjonalny kurs programu FinalCut – ufundowała firma SAD, posiadająca certyfikat edukacyjny Apple. Drugi z konkursów: Konkurs “Legalna Kultura w moim komputerze” na wygaszacz ekranu lub tapetę, dla uczniów szkół województwa mazowieckiego został przeprowadzony pod patronatem Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
Obecność na najważniejszych wydarzeniach kulturalnych w Polsce – to ogromne przedsięwzięcie organizacyjne. Legalna Kultura promowała tam bazę legalnych źródeł i obyczaj korzystania z nich. W wybranych miejscach tworzono kawiarenki internetowe, dzięki wsparciu firmy SAD, dystrybutora marki Apple, która udostępniała nowoczesne komputery.
Byliśmy między innymi: w strefie NGO festiwalu Opener, na Targach Książki w Katowicach, Krakowie i Warszawie, na festiwalu filmowym TMobile Nowe Horyzonty, Festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu nad Wisłą,
Stanowisko Legalnej Kultury na Festiwalu Opener Fot. Materiały Prasowe
Obecność na imprezach i w mediach oraz warsztaty edukacyjne i inne działania Legalnej Kultury przełożyły się na wymierne efekty. Potwierdzają to wyniki badań , przeprowadzonych na próbie 1000 respondentów.
Oto najważniejsze wnioski:
- Już więcej niż co czwarty Polak deklaruje znajomość marki Legalna Kultura.
Zadeklarował też, że kampania wpłynęła na jego świadomość w zakresie legalności treści internetowych
- W ocenie kampanii deklaracje pozytywne zdecydowanie przeważały nad negatywnymi.
Dobór mediów w kampanii „Legalnej Kultury” dobrze ocenia 58% respondentów. Z wyboru postaci wspierających projekt zadowolonych jest 59% ankietowanych, 50% uważa kampanię za wiarygodną, a zdaniem 40% jej mocną stroną były wydarzenia towarzyszące.
- Ideę kampanii, spośród tych, którzy zetknęli się z nią, aż 71% ją popiera. Spada, w stosunku do badań przeprowadzonych wiosną, także odsetek osób, które z ideą „Legalnej Kultury” się nie identyfikują – odpowiednio 8% dla całej próby i tylko 5% wśród tych, którzy, się z nią zetknęli.
- Największą akceptację – aż 86 % ankietowanych – „Legalna Kultura” uzyskała w podgrupie najmłodszych respondentów: 15-18 lat. Jest to szczególnie istotne ze względu na priorytet projektu – dotarcie do tych użytkowników kultury, którzy w przyszłości będą kształtować rynek i panujące na nim zasady.
- Przed rozpoczęciem kampanii promocyjnej 14% badanych deklarowało, że w ich przekonaniu ściąganie filmowych i muzycznych plików z nielegalnych źródeł jest „działaniem fair”. Po 6 miesiącach - w grupie respondentów, którzy mieli styczność z projektem – liczba ta spadła do 9%.
- Ściąganie tego rodzaju materiałów na własny komputer w lutym jedynie 31% respondentów określiło mianem „kradzieży”. W październiku było to już 36%, a wśród respondentów znających projekt – aż 46%.
- Przed rozpoczęciem kampanii ściąganie dóbr kultury z nielegalnych źródeł za „dobry sposób obcowania z kulturą” uznawała ponad 1/3 badanych. Po kampanii uważa tak mniej niż co czwarty. Dowodzi pozytywnego wpływu kampanii na kształtowanie postaw.
Wyniki badań potwierdzają wysoką skuteczność przeprowadzonych działań. Tym samym wskazują, że wartość przeprowadzonych działań w ciągu tych kilku miesięcy jest nie do przecenienia. Można tylko domyślać się, jak bardzo, planowany na kolejne lata, rozwój projektu „Legalna Kultura” może odmienić relacje społeczne w sferze korzystania z dóbr kultury.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura

Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office
- Kampania społeczna i projekty
- Misja
- Wesprzyj naszą misję
- LK w pytaniach i odpowiedziach
- W czerni kina
- Projekt Kultura Na Widoku
- Projekt Otwarte Drzwi Do Kultury
- Projekt Ja w internecie
Archiwum - na skróty
