36. Przegląd Piosenki Aktorskiej

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

36. Przegląd Piosenki Aktorskiej

36. Przegląd Piosenki Aktorskiej

03.03.15

36. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się w dniach 20-29 marca we Wrocławiu, pod kierunkiem nowego dyrektora artystycznego, Cezarego Studniaka. Publiczność festiwalu obejrzy ponad 30 koncertów i spektakli, od amatorskiego Chóru Komentujących Wrocławian po ikonę „piosenki aktorskiej” Ute Lemper.

Najbardziej oczekiwane wydarzenia Przeglądu – Galę i Finał – firmują najgorętsze reżyserskie nazwiska w kraju. Gala „Proszę Państwa, będzie wojna!” jest realizacją Moniki Strzępki, a Finał „Wielkie przemówienia” reżyseruje Radosław Rychcik.

Przegląd Piosenki Aktorskiej to chyba jedyny na świecie festiwalem poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie – nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym – piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Obserwacjom, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość, poświęcony jest wrocławski festiwal.

Tego rodzaju teatralną i muzyczną propozycją z najwyższej półki jest „Wojna” Władimira Pankowa, hipnotyczny spektakl zrealizowany jako współprodukcja festiwalu Czechowa w Moskwie i festiwalu w Edynburgu z moskiewskim SounDrama Studio.

We Wrocławiu gościć będą artyści z całego świata. Brazylijczycy z grupy Barbatuques pokażą, jak ludzkie ciało staje się instrumentem muzycznym, Ukrainki z Dakh Daughters Band, ideowe córki The Tiger Lillies, wciągną widzów w przewrotną grę konwencjami muzycznymi, w której duch Mireille Mathieu podaje rękę Marilynowi Mansonowi, kongijsko-belgijska Zap Mama błyśnie w mozaice jazzu, popu i muzyki afrykańskiej, Włoch Vinicio Capossela dostarczy dawki cudownego absurdu w sosie włoskiej piosenki, wreszcie Amerykanin Cory McAbee, totalny minimalista, ogra jedyny instrument i rekwizyt na scenie: swój laptop.

Polskę na festiwalu reprezentować będą: Katarzyna Groniec z piosenkami Osieckiej, Gaba Kulka i Konstanty Andrzej Kulka z towarzyszeniem Fair Play Quartet, Maja Kleszcz w nowym, solowym projekcie a capella (Eremita: vocal//art//performance), Skubas. I premiery teatralne: opowieść Tomasza Wygody i Agnieszki Olsten o Violetcie Villas („Melancholia/Violetta Villas”) wg tekstu Artura Pałygi, zimnofalowy zespół Variete w spektaklu tanecznym Jacka Gębury „Bal, czyli wieczór zapoznawczy…”, wreszcie „Głuptaska” wg prozy Swietłany Wasilienko, w reżyserii Jerzego Bielunasa, z Małgorzatą Hajewską-Krzysztofik i Kingą Preis i z muzyką Mateusza Pospieszalskiego.

W programie także, jak co roku, prezentacje Nurtu Off , codzienne, świetne koncerty w Klubie Festiwalowym i Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki. Ubiegłoroczny fenomen Karoliny Czarneckiej, która brawurową interpretacją „Hera koka hasz LSD” The Tiger Lillies „wygrała internety” – choć z konkursu PPA wracała bez nagród Jury – jest oczywistym znakiem czasu. Karolina wystąpi zresztą w Klubie Festiwalowym, a towarzyszyć jej będą L.U.C i Irena Melcer, laureatka ubiegłorocznego Grand Prix PPA.

Festiwalowi towarzyszyć będą trzy panele dyskusyjne, prowadzone przez teatrolożkę i dziennikarkę Jolantę Kowalską – o przeszłości i przyszłości piosenki aktorskiej, o kobietach śpiewających na scenie i o tym, kim będzie „muzyczny aktor przyszłości”.

Więcej szczegółów na www.ppa.wroclaw.pl




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!