PRAWO W KULTURZE

/ Prawnik odpowiada

Zanim zadasz pytanie, zapoznaj się z istniejącymi odpowiedziami.

WYSZUKAJ ODPOWIEDŹ


Wpisz szukane SŁOWO (np. szkoła, komiks, zdjęcie itp.):
Wyszukaj w kategorii:




Zapytaj prawnika
Reklama w programach dla dzieci

PRAWO W KULTURZE

/ Prawnik odpowiada / zapytaj prawnika

Reklama w programach dla dzieci

Reklama w programach dla dzieci

27.12.12

Czy reklama jest legalna w stosunku do małego dziecka, które ogląda bajki dla dzieci, a pomiędzy nimi pojawiają sie reklamy zabawek? Pytam, się ponieważ dziecko nie zdaje sobie sprawy z tego przekazu i stara sie namówić rodziców na dany produkt.

Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji nie wolno przerywać w celu nadania reklam audycji dla dzieci. Dozwolone jest natomiast umieszczanie reklam pomiędzy takimi audycjami.

 

Zakazane przez tę ustawę jest także nadawanie przekazów handlowych nawołujących bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług, zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług, wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach a także reklam w nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach oraz oddziałujących w sposób ukryty na podświadomość. Ocena legalności konkretnej reklamy dotyczącej produktów dla dzieci takich jak zabawki zależy więc od jej charakteru, przedstawianych w niej treści i formy przekazu.

 

Na reklamą sprzeczną z prawem można zgłosić skargę do Komisji Etyki Reklamy. Informacje na ten temat można uzyskać na stronie Rady Reklamy (http://www.radareklamy.org/rada-reklamy.html). 

 

Emilia Chmielewska

Prawnik

Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.



Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Do góry!


Społeczna Kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego