{"last":0,"txtLeft":{"txt":"\t\t\t
Noc, pustka na drodze i Shula – m\u0142oda kobieta, która natrafia na jezdni na cia\u0142o swojego wuja. Jego \u015bmier\u0107 uruchamia absurdalny, brutalny spektakl, w którym milczenie kobiet jest norm\u0105, a m\u0119\u017cczy\u017ani staj\u0105 si\u0119 nietykalni. Gdzie\u015b czai si\u0119 bunt, a mo\u017ce jednak \u015bmiech? Nic tylko zosta\u0107 perliczk\u0105... Przenikliwy, mocny, pe\u0142en ci\u0119tego humoru film „Jak zosta\u0142am perliczk\u0105”<\/strong> zosta\u0142 nagrodzony za re\u017cyseri\u0119 na ostatnim festiwalu w Cannes. Zapraszamy do przeczytania rozmowy ze scenarzystk\u0105 i re\u017cyserk\u0105 Rungano Nyoni.<\/strong><\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t „Si\u0142a teatru i k\u0142opot z nim polega na tym, \u017ce w teatrze to widz sam montuje, decyduj\u0105c, na co patrzy, za kim pod\u0105\u017ca. W telewizji trzeba mu dawa\u0107 gotowe podpowiedzi. Wiele osób, nawet profesjonalistów tego nie rozumie. A to jest inny rodzaj percepcji. Nie wspominam ju\u017c o wychodzeniu po herbat\u0119 w trakcie” – mówi Jan Englert<\/strong>, aktor, re\u017cyser, pedagog, dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie w rozmowie z Paw\u0142em Rojkiem. \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t Film „Utrata równowagi” zdoby\u0142 nagrody na tegorocznym FPFF w Gdyni: Nagrod\u0119 Specjaln\u0105 – Don Kichot – Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, wyró\u017cnienie za Najlepszy debiut re\u017cyserski lub drugi film oraz Z\u0142oty Klakier – Nagrod\u0119 publiczno\u015bci dla najd\u0142u\u017cej oklaskiwanego filmu, a ostatnio doroczn\u0105 Nagrod\u0119 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego<\/span><\/span>. O filmowym i rzeczywistym wchodzeniu w doros\u0142o\u015b\u0107 rozmawiamy z re\u017cyserem Korkiem Bojanowskim<\/strong>.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t Wojciech Marczewski<\/strong>, re\u017cyser filmowy i telewizyjny, scenarzysta, producent, jest tegorocznym laureatem nagrody Platynowe Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jest te\u017c laureatem wcze\u015bniejszych nagród festiwalu: Z\u0142otych Lwów za film „Ucieczka z kina Wolno\u015b\u0107” <\/em>(1990) oraz Srebrnych Lwów za filmy „Dreszcze”<\/em> <\/i>(1981) i „Zmory”<\/em> (1979), a tak\u017ce Nagrody Specjalnej Jury za film „Czas zdrady”<\/em> (1997). Wojciech Marczewski, wyró\u017cniony w Berlinie za „Dreszcze”<\/em> Srebrnym Nied\u017awiedziem i Nagrod\u0105 FIPRESCI, to tak\u017ce ceniony pedagog, wyk\u0142adowca szkó\u0142 filmowych w Londynie, Berlinie, Kopenhadze, \u0141odzi, Warszawie i Katowicach, wspó\u0142twórca i pedagog Mistrzowskiej Szko\u0142y Re\u017cyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t „Jacek od pocz\u0105tku by\u0142 Wróblem i jego wróblowato\u015b\u0107, wpisana w niego ca\u0142ego by\u0142a dla mnie czym\u015b absolutnie oczywistym. Znam go bardzo dobrze, znam jego mow\u0119 cia\u0142a, znam jego zatrzymania, kiedy mówi, wi\u0119c by\u0142o \u015bmiesznie, bo czasami si\u0119 okazywa\u0142o, \u017ce Jacek chcia\u0142 co\u015b zaimprowizowa\u0107, potem improwizowa\u0142 i okaza\u0142o si\u0119, \u017ce w 95% mówi tekstem, który by\u0142 napisany” – mówi Tomasz G\u0105ssowski<\/strong>, kompozytor, który debiutuje jako scenarzysta i re\u017cyser filmem „Wróbel”. Z artyst\u0105 rozmawia\u0142 Pawe\u0142 Rojek.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t „Ka\u017cde opowiadanie ma swój \u015bwiat, zwi\u0105zany z j\u0119zykiem, sfer\u0105 kulturow\u0105 i to jest w nim najwa\u017cniejsze. Trudno tak\u0105 bardzo szwedzk\u0105 albo polsk\u0105 histori\u0119 adaptowa\u0107 na przyk\u0142ad do Londynu. Nie mo\u017cna tak po prostu czego\u015b zmieni\u0107, poniewa\u017c w ka\u017cdym opowiadaniu zawiera si\u0119 jaki\u015b kod kulturowy, jaki\u015b kodeks, jakie\u015b DNA” - mówi Magnus von Horn<\/strong>, re\u017cyser nominowanego do Oscara filmu „Dziewczyna z ig\u0142\u0105”. Von Horn jest dwukrotnym laureatem Srebrnych Lwów oraz nagród za re\u017cyseri\u0119 na Festiwalach Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t „Film »B\u0142azny«<\/strong> jest zwie\u0144czeniem mojej 10-letniej pracy w Szkole Filmowej w \u0141odzi. To opowie\u015b\u0107 o studentach aktorstwa, o dojrzewaniu do niezale\u017cno\u015bci w tym zawodzie, do samostanowienia i \u015bwiadomo\u015bci kim jeste\u015bmy, nie tylko jako aktorzy, ale przede wszystkim jako ludzie. S\u0105 w tym filmie do\u015bwiadczenia moich studentów i te\u017c moje, sprzed 30 lat, kiedy to ja studiowa\u0142am. Aktorstwo to temat, o którym wiem niemal wszystko, to temat-rzeka” – mówi Gabriela Muska\u0142a<\/strong> – aktorka, scenarzystka i re\u017cyserka. Obraz „B\u0142azny” mo\u017cna ju\u017c ogl\u0105da\u0107 w kinach, a premiera sta\u0142a pretekstem do rozmowy o aktorstwie, re\u017cyserii i \u017cyciu. Z Gabriel\u0105 Muska\u0142\u0105 rozmawia\u0142a Jolanta Tokarczyk.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t „Wiem, podobno inteligentni ludzie nigdy si\u0119 nie nudz\u0105, ale ja si\u0119 nudz\u0119 bardzo szybko. Dlatego dbam, \u017ceby role, które otrzymuj\u0119 by\u0142y ró\u017cnorodne i abym mog\u0142a si\u0119 przy tym ci\u0105gle rozwija\u0107. (…) Cz\u0119sto mówi\u0119, do mojej agentki: »Ania, przecie\u017c ju\u017c to zagra\u0142am«. Chc\u0119 si\u0119 ca\u0142y czas rozwija\u0107 i zdobywa\u0107 nowe do\u015bwiadczenia i szuka\u0107 innych mechanizmów, znajdowa\u0107 si\u0119 w coraz to innym \u015bwiecie moich bohaterów.” – mówi Sandra Drzymalska<\/strong>, laureatka nagrody za najlepsz\u0105 g\u0142ówn\u0105 rol\u0119 kobiec\u0105 podczas 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Z aktork\u0105 rozmawia\u0142 Pawe\u0142 Rojek.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t Joyce DiDonato<\/strong> swoj\u0105 twórczo\u015bci\u0105 i obecno\u015bci\u0105 w teatrze operowym oraz ka\u017cdym kolejnym artystycznym projektem próbuje zmienia\u0107 \u015bwiat, opowiadaj\u0105c o jego aktualnych problemach. Spo\u0142eczna odpowiedzialno\u015b\u0107 sztuki le\u017cy na sercu równie\u017c Warszawskiej Operze Kameralnej i to w\u0142a\u015bnie dlatego (obok niepodwa\u017calnych walorów artystycznych!) koncert „Eden” otworzy XII Festiwal Oper Barokowych. - mówi Legalnej Kulturze Alicja W\u0119gorzewska-Whiskerd<\/span>, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej. <\/p>\r\n Trzykrotna laureatka nagrody Grammy, jej wyst\u0119py charakteryzuj\u0105 si\u0119 techniczn\u0105 doskona\u0142o\u015bci\u0105, emocjonaln\u0105 g\u0142\u0119bi\u0105 i niezwyk\u0142\u0105 zdolno\u015bci\u0105 interpretacji ró\u017cnych stylów muzycznych. Oczekuj\u0105c na rozpocz\u0119cie Festiwalu Oper Barokowych mieli\u015bmy okazj\u0119 porozmawia\u0107 z Joyce DiDonado o jej najnowszej p\u0142ycie i warszawskim koncercie. <\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t „Kostium ma t\u0119 magiczn\u0105 pami\u0119\u0107 dla aktorów. Czasem patrz\u0119, jak aktor zak\u0142ada kostium czy to w filmie, czy w operze, obserwuj\u0119 co si\u0119 z nim dzieje, z jego twarz\u0105, cia\u0142em, poz\u0105. W pewnym momencie dok\u0142adnie widz\u0119 czy on ju\u017c jest w tym kostiumie i tej roli, czy nie” – mówi Dorota Roqueplo<\/strong>, która dla polskiego filmu tworzy kostiumy od kilku dekad, wspó\u0142pracuje równie\u017c z teatrami, ale dopiero teraz coraz lepiej odnajduje si\u0119 w przestrzeni opery. Z najwybitniejsz\u0105 z polskich kostiumolo\u017cek rozmawia Marzena Mikosz.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\tNOWE<\/a>\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t> WI\u0118CEJ<\/a>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
W teatrze co wiecz\u00f3r przegrywam albo wygrywam z widzem<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
<\/b><\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
O wchodzeniu w doros\u0142o\u015b\u0107<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Kino mo\u017ce mie\u0107 dusz\u0119<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\u015awiat we \u201eWr\u00f3blu\u201d jest zbudowany z prawdziwych postaci<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n"},"txtRight":{"txt":"\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Mam ze swoim filmem skomplikowan\u0105 relacj\u0119<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Intuicja nie musi zna\u0107 odpowiedzi<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Zauroczy\u0142 mnie ten intymny \u015bwiat filmowy <\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Rozsiewamy nasiona i kto wie, co z nich si\u0119 narodzi<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\tCZYTELNIA KULTURALNA<\/h2>\n\t\t\t\t\t
\/ Rozmowy<\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
<\/a>\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Nie mo\u017cna by\u0107 oboj\u0119tnym wobec postaci, kt\u00f3re si\u0119 ubiera.<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t<\/p>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n"}}