Docs Against Gravity - kino pełne emocji

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

Docs Against Gravity - kino pełne emocji

Docs Against Gravity - kino pełne emocji

01.05.17

Millennium Docs Against Gravity Film Festival - największy festiwal kina dokumentalnego w Polsce już po raz czternasty zaprasza w podróż dookoła świata i do wnętrza nas samych. Impreza odbywać się będzie równolegle w pięciu polskich miastach: Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Bydgoszczy i Lublinie. Podczas tegorocznej edycji zaprezentowanych zostanie ponad 140 filmów non-fiction, które oferują to, co w kinie najważniejsze – emocje.

14. Millennium Docs Against Gravity Film Festival odbędzie się w dniach w dniach 12-21 maja 2017 roku w Warszawie i Wrocławiu, 17-26 maja w Gdyni, 15-21 maja w Bydgoszczy, zaś 11-14 maja w Lublinie. Hasło przewodnie imprezy brzmi: ODERWIJ SIĘ! – od przyzwyczajeń i stereotypów, aby otworzyć się na świat pokazywany przez najciekawszy i najszybciej rozwijający się gatunek filmowy: kino dokumentalne. Część programu w dość dosłowny sposób nawiązuje do tego przekazu – jak „Amatorzy w kosmosie” („Amateurs in Space”) Maxa Kestnera o pierwszej w dziejach ludzkości rakiecie kosmicznej zbudowanej przez amatorów. Ale 14. Millennium Docs Against Gravity to także wiele innych filmowych emocji!

W programie Festiwalu znalazły się najnowsze, najwybitniejsze dzieła kina dokumentalnego, m.in. nominowany do Oscara „Nie jestem twoim murzynem” („I Am Not Your Negro”) Raoula Pecka, opowiadający historię segregacji rasowej, prześladowań i walki o prawa Afroamerykanów w USA, oraz najnowszy film Siergieja LoznitsyAusterlitz” będący kompleksowym portretem turystów odwiedzających muzea w byłych obozach Zagłady. W programie także ostatni film Michaela Glawoggera „Bez tytułu” („Untitled”), który ukończyła jego wieloletnia montażystka Monika Willi.

Kolejną uwielbianą przez polską publiczność gwiazdą jest Ulrich Seidl – widzowie tegorocznej edycji festiwalu zobaczą jego najnowsze „Safari”, w którym Seidl portretuje austriackich myśliwych, zażywających „uroków” mordowania zwierząt w afrykańskim rezerwacie. W „Zero Days” zdobywca Oscara Alex Gibney odkrywa przed nami fenomen Stuxnet – samoreplikującego się wirusa komputerowego, który pozwolił irańskim dżihadystom odnieść sukces nad wojskiem USA.

W tym roku festiwal jest okazją do przyjrzenia się bliżej dorobkowi dwóch wyjątkowych i docenionych twórczyń. Odbędą się wykłady mistrzowskie i retrospektywy Bady Minck, autorki filmów eksperymentalnych, której dzieła są stałym elementem festiwalów w Cannes, Berlinale i Locarno, oraz Heleny Třeštíkovej, konsekwentnie posługującej się w pracy metodą wieloletniej obserwacji bohaterów. Widzowie zobaczą najnowszy film Třeštíkovej: „Historia małżeńska” („Marriage Story”) oraz jej poprzednie dzieła: „Prywatny wszechświat” („Private Universe) i „Mallory”.

W programie festiwalu znajdują się filmy przedstawiające sylwetki wielkich artystów awangardowych i rewolucjonistów sztuki – m.in. Josepha Beuysa, niemieckiego twórcy, teoretyka, którego koncepcje określiły kształt dzisiejszego myślenia o sztuce współczesnej („Beuys. Sztuka to rewolucja” Andresa Veiela). Festiwal do okazja do zwrócenia uwagi na Chiny – w nowej sekcji Chiński sen m.in. nagrodzony na 46. FF w Rotterdamie „Dzieci nie boją się śmierci, dzieci boją się duchów” (“Children Are Not Afraid of Death, Children Are Afraid of Ghosts”) Ronga Guanga Ronga. Wyróżnione miejsce w programie festiwalu będą miały także filmy poświęcone tańcowi – widzowie w ramach nowej sekcji Doc Dance będą mogli obejrzeć m.in. film „La Chana” Luciji Stojevic o powrocie po latach na scenę legendarnej cygańskiej gwiazdy flamenco. Kyoko Miyake w „Idolkach z Tokio” („Tokyo Idols”) obrazuje fenomen popularności dziewczyńskich zespołów w Japonii, zgłębiając zjawisko społecznej obsesji na punkcie kobiecej seksualności. A w „Przeżyć: metoda Houellebecqa” (“To Stay Alive – A Method”) Erik Lieshout, Arno HagersReinier van Brummelen przedstawiają na ekranie spotkanie wielkiego francuskiego pisarza z zafascynowanym jego twórczością… Iggy’im Popem, tworząc błyskotliwy i poruszający „feel-good movie” na temat cierpienia.

14. Millennium Docs Against Gravity to filmy, które skłonią do namysłu nad współczesnością. W programie znalazł się „Obcy w raju” („Stranger In Paradise”) Guido Hendrikxa – według festiwalu IDFA „najważniejszy film o uchodźcach w 2016 roku”. Bernard-Henri Lévy, czołowy francuski filozof i intelektualista, w „Peszmergowie. Walczący z ISIS” („Pehsmerga”) oddaje hołd odwadze i ideałom Peszmergów, tworząc jednocześnie esej filozoficzny na temat współczesnych wojen. Tonislaw Hristow w „Dobrym listonoszu” („The Good Postman”) zastanawia się, co to znaczy być Europejczykiem w dobie zmieniających się systemów politycznych i wzmożonych ruchów migracyjnych. Bohaterami filmu są mieszkańcy małego miasteczka w Bułgarii na granicy z Turcją.

Festiwal jak co roku jest zaproszeniem także do podróży do z pozoru odległych zakątków świata. Yuri Ancarani w „Wyścigu. Antropologii współczesnej pustyni” („The Challenge”) przekracza Zatokę Perską, aby towarzyszyć sokolnikom w przygotowaniach do ważnych zawodów na pustyni w Katarze, tworząc mało znany obraz kultury arabskiej. W nagrodzonych na tegorocznym festiwalu w Sundance „Maszynach” („Machines”) Rahul Jain opowiada o koszmarnych warunkach pracy ludzi zatrudnionych w jednej z fabryk włókienniczych w Indiach. “Ostatni w Aleppo” (“Last Men in Aleppo”) Ferasa Fayyada (najlepszy film dokumentalny Sundance 2017 oraz nagroda główna na tegorocznym festiwalu CPH:DOX w Kopenhadze) to obraz przedstawiający wolontariuszy Białych Hełmów przeszukujących gruzy zniszczonego syryjskiego miasta w nadziei na odnalezienie żywych osób.

Więcej informacji na temat imprezy dostępne jest na stronie docsag.pl




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!