16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

W programie tegorocznej edycji Festiwalu znalazło się 60 filmów z całego świata. Pokazom jak co roku towarzyszyły będą spotkania z twórcami i bohaterami prezentowanych obrazów, debaty z udziałem ekspertów i obrońców praw człowieka, wykłady oraz warsztaty.

Gościem specjalnym 16. MFF WATCH DOCS będzie autor „ Łaskawych” oraz książek reporterskich „Zapiski z Homs” i „Czeczenia. Rok III” , laureat nagrody Goncourtów Jonathan Littell, który w latach 1994-2001 pracował w międzynarodowej organizacji humanitarnej Action Internationale Contre la Faim. Ceremonię otwarcia festiwalu uświetni polska premiera jego filmu „Szkodliwe jednostki” („Wrong Elements”), który opowiada o dzieciach - żołnierzach przymusowo wcielanych do powstałej w Ugandzie pod koniec lat 80. Armii Bożego Oporu Josepha Kony’ego. Światowa premiera tego obrazu miała miejsce w maju tego roku na festiwalu w Cannes.

Kolejnym gościem festiwalu będzie Nima Sarvestani, członek jury 16. MFF WATCH DOCS i laureat Nagrody im. Marka Nowickiego, przyznawanej za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie. W tegorocznym programie znalazła się retrospektywa twórczości Sarvestaniego. Widzowie zobaczą cztery jego filmy: „Sprzedana” („I Was Worth 50 Sheep”), „Ci którzy powiedzieli nie” („Those Who Said No”), „Za kratami nie nosimy burek” („No Burqas Behind Bars”) i „Więzienne siostry” („Prison Sisters”). Ostatni z tych obrazów zostanie pokazany podczas ceremonii zamknięcia festiwalu, która odbędzie się w czwartek 15 grudnia w Kinie Muranów. Film ten jest kontynuacją głośnego, wyróżnionego Emmy, Prix Europa i Nagrodą WATCH DOCS dokumentu „ Za kratami nie nosimy burek” .

W tegorocznym konkursie o Nagrodę WATCH DOCS powalczy 12 wybitnych dokumentów z całego świata. W tej sekcji, obok „ Szkodliwych jednostek” Littella, pokazany zostnie m. in. dokument „Nieustraszony wróbel” („Hooligan Sparrow”) w reż. Nanfu Wang, poświęcony chińskiej aktywistce Ye Haiyan (a.k.a Nieustraszony Wróbel), słynącej z niekonwencjonalnych metod walki o prawa sex workerek. Bohaterka rusza do prowincji Hajnan, by protestować w obronie sześciu dziewczynek wykorzystanych seksualnie przez dyrektora szkoły . Film Nanfu Wang był prezentowany i nagradzany m. in. na festiwalach Sundance, Hot Docs, One World i Movies That Matter. W konkursie weźmie również udział obraz Mayi Zinshtein „Czyści” („Forever Pure”), dokumentujący dwa wyjątkowe lata w historii Beitaru Jerozolima – jednego z najsłynniejszych izraelskich klubów piłkarskich. Jego kibice to w większości ortodoksi, przekonani , że w Bejtarze nie mają prawa występować arabscy gracze... jednak wł aściciel klubu, rosyjski oligarcha Arkady Gajdamak, jest innego zdania i wprowadza do drużyny dwóch muzułmanów. Kolejnym filmem konkursowym jest „A 157” , przejmujący obraz kurdyjskiego reżysera Behrooza Nooranipoora, który odsłania bezmiar cierpienia jazyd ów pod rządami ISIS. A 157 to numer namiotu w jednym z obozów dla uchodźców na granicy iracko-tureckiej, w którym mieszkają samotnie trzy kurdyjskie jazydki: Hailin, Roken i Soolaf. O Nagrodę WATCH DOCS będzie też walczył dokument „Zrób sobie kraj” („DIY Country”), w którym brytyjski filmowiec Anthony Butts przygląda się od wewnątrz powstaniu samozwańczej Donieckiej Republiki Ludowej na wschodzie Ukrainy, ujawniając korupcję, nepotyzm i wyborcze oszustwa przywódców tzw. „Noworosji”.

W programie tegorocznego festiwalu WATCH DOCS znalazły się trzy stałe sekcje repertuarowe. W ramach sekcj i poświęconej szczególnie palącym problemom dotyczącym łamania praw człowieka – „Chcę zobaczyć” – zaprezentowane zostaną między innymi : zdobywca nagród publiczności na Berlinale i Krakowskim Festiwalu Filmowym „Kto mnie teraz pokocha?” („Who’s Gonna Love Me Now”) w reż. Tomera i Baraka Heymannów, „Gorzka czekolada” („The Chocolate Case”) w reż. Benthe Forrer oraz „Ojciec, syn i święty dżihad” („The Father, the Son and the Holy Jihad”) w reż. Stéphane’a Malterre’a. W sekcji „Nowe filmy polskie” , która stanowi wybór najlepszych polskich dokumentów społecznych, pokazany zostanie obraz „Przy Planty 7/9” w reż. Michała Jaskulskiego i Lawrence’a Loewingera , poświęcony pogromowi kieleckiemu i postaci lokalnego aktywisty Bogdana Białka, od lat walczącego o polsko-żydowskie pojednanie. W sekcji zaangażowanych filmów krótkometrażowych „Na krótko” znalazł się m.in. dokument „Kwassa Kwassa” Tuana Andrew Nguyen a i kultowego duńskiego kolektywu Superflex.

Kolejną sekcją tematyczną 16. MFF WATCH DOCS będzie „ Rekonstrukcja. Polityka pamięci” – zakwalifikowane do niej filmy poświęcone zostały polityce pamięci i szeroko pojętej polityce historycznej . W tej sekcji znalazły się m. in. najnowszy dokument laureatki Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie Jasmili Žbanić: „Jeden dzień w Sarajewie” („One Day in Sarajevo”). Ważnym punktem programu będzie również sekcja „Populizm. Reaktywacja” , poświęcona problemowi europejskiego prawicowego populizmu. Zaprezentowane zostaną w niej filmy „ Złapać Haidera” („Catching Haider”), „Przeżyć Blochera” („The Blocher Experience”) i „Model Erpatak” („The Erpatak Model”). Następna z sekcji, to „Próba mikrofonu” , poświęcona jest problematyce wolności słowa. Wśród filmów poruszających tę tematykę na szczególną uwagę zasługuje dokument „Bez cenzury” („Uncensored”) o kolumbijskich dziennikarzach pod obstrzałem .

Podczas 16. MFF WATCH DOCS wykład mistrzowski wygłosi Barak Heymann, jeden z czołowych izraelskich filmowców, współpracujący w duecie producencko-reżyserskim ze swoim bratem Tomerem. „Mr Gaga”, obraz poświęcony tancerzowi i choreografowi Ohadowi Naharinowi, dyrektorowi artystycznemu słynnego Batsheva Dance Company, wejdzie na ekrany polskich kin w 2017 roku.

16. edycji Festiwalu będzie towarzyszyła wystawa kolektywu Sputnik Photos „Stracone terytoria. OSAD” , na której znalazły zdjęcia m. in. Jana Brykczyńskiego, Michała Łuczaka, Rafała Milacha, Agnieszki Rayss i Adama Pańczuka. Wystawa została poświęcona przestrzeni poradzieckiej i społeczno-politycznym konsekwencjom transformacji na tych obszarach. W tegorocznym programie znalazła się przygotowana we współpracy z kolektywem Sputnik Photos sekcja „Stracone terytoria” .

Festiwalowe projekcje będą odbywać się w kinie Muranów, w CSW Zamek Ujazdowski i kinie Antropos  Pokaz specjalny filmu „ Kto się śmieje ostatni” („The Last Laugh”) będzie miał miejsce w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Wstęp na wszystkie pokazy oraz wydarzenia towarzyszące WATCH DOCS jest bezpłatny. WATCH DOCS to wspólne przedsięwzięcie wiodącej polskiej organizacji obrony praw człowieka – Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Społecznego Instytutu Filmowego oraz Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Po zakończeniu festiwalu w Warszawie WAT CH DOCS rusza w Polskę – w 2017 roku jego objazdowa odsłona zawita do ponad 40 polskich miast.

Więcej informacji o Festiwalu znajdziecie na stronie www.watchdocs.pl



Do góry!