Debata „Świat według Artysty – szanse i zagrożenia współczesnego rynku”

KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY

/ Działamy

Debata „Świat według Artysty – szanse i zagrożenia współczesnego rynku”

Debata „Świat według Artysty – szanse i zagrożenia współczesnego rynku”

03.06.14

Na początek 51. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, 5 czerwca o godz. 12:00 zapraszamy do Biura Festiwalowego na debatę „Świat według Artysty – szanse i zagrożenia współczesnego rynku” .

Być, czy mieć we współczesnym świecie? Takie pytanie powinien zadać sobie każdy Artysta, nie tylko debiutujący na polskim rynku muzycznym.

Być niezależnym - decydować w 100% o swoim repertuarze, przekazie, wizerunku, drodze artystycznej? Ale zdobyć zaledwie 1001 lajków swojego profilu (na Facebooku). Grać w małych klubach na słabym sprzęcie, bez wynagrodzenia - tylko za zwroty kosztów, ale za to dla tych, którzy przyszli „specjalnie na mój koncert”. Nawet jeśli pod sceną stanie ostatecznie jeden z dziesięciu fanów, którzy „wzięli udział w wydarzeniu”… i którego nie stać na zakup „na legalu” - „dzieła życia Artysty” wydanego niezależnie, czyli za własne pieniądze i nie zgłoszonego nawet do ZAiKS-u.

Czy może mieć swoje „5 minut” np. w The Voice of Poland? A potem hity na czasie - często
z publishingu - na listach przebojów sformatowanych rozgłośni, „zasugerowany” przez firmę fonograficzną styl „a la” i… wieloletni kontrakt, niezupełnie dający wolność artystyczną.

W zamian za to tysiące „otwartych na muzykę wszelaką” widzów na koncertach plenerowych, status gwiazdy z niezliczonymi fanpage’ami, ale też naprawdę najlepszą z możliwych promocję - w Telewizji oraz dystrybucję i kontrolę sprzedanych egzemplarzy Platynowej Płyty z legalnych źródeł!

W życiu oczywiście nic nie jest tak czarno-białe, zawsze jest coś za coś, a każda reguła ma swój wyjątek – wystarczy prześledzić chociażby karierę Kamila „dziecko szczęścia (lub raczej telewizji)” Bednarka.

Dziś, będąc Artystą,  bardziej należałoby się skupić na pytaniu: jak być i mieć jednocześnie?
Lub raczej jakim być, by mieć.

Może wystarczy dobry pomysł i plan marketingowy? Łut szczęścia?

Zastanówmy się, co jest najważniejsze? Co stanowi o byciu Artystą, czy wystarczy talent, osobowość, oryginalna twórczość? Czy jednak trzeba mieć sztab ludzi zwartych w szyku na polu promocyjno-marketingowej bitwy na głosy by stać się Supersławnym numerem 1?

Z życia wiemy, że wielu utalentowanych Artystów konkurowało o zaproszenia na ten bal. Niektórzy, bynajmniej nie najmniej utalentowani, trenowali od przedszkola do Opola, a szansę na sukces dostali nieliczni!

Świat się kręci! Niezmiennie jak analogowa płyta na gramofonie sprzed pół wieku, kiedy to Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu dopiero startował, a cała Polska zasiadała przed telewizorami czekając na emisję i płacąc abonament!

Ale jaka to melodia zapadnie nam w pamięć dziś, w czasach darmowych, w większości nielegalnych portali? Który debiutujący Artysta, z jaką osobowością, utalentowany twórca, czy znakomity wykonawca, wkroczy na arenę krajowego rynku muzycznego w barwach szczęścia? I jak długo, traktując swoją karierę jako profesję, a zatem próbując wyżyć z koncertów i sprzedaży płyt utrzyma się w muzycznym klanie tych, co już weszli na podium… tego nie wie nikt.

Chyba, że znacie się na modzie… na sukces, przepisie na przebój, wiecie co tego lata w trawie piszczy i tak jak my dbacie i propagujecie pozyskiwanie nie tylko muzyki, sztuki w ogóle - z legalnych źródeł.

W debacie udział wezmą:

  • Krzysztof Kawałko - wiceprezydent Opola
  • Katarzyna Błeszyńska – prawnik, pisarka
  • Jacek Jastrowicz – manager artystów, organizator koncertów
  • Michał Kowalski – blogger, prawnik, muzyk, szef serwisu MuzykaiPrawo.pl
  • Łukasz i Paweł Golec
  • Halina Mlynkova
  • Rafał Pawłowski – dziennikarz, Fundacja Legalna Kultura

Debatę poprowadzi dziennikarz muzyczny Piotr Metz.

Zapraszamy do dyskusji!




Artykuł powstał w ramach projektu

  

 

Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura

Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office

 



Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura



Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura



Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!